‘E-commerce doe je er niet zomaar even bij’ /reageer

‘E-commerce doe je er niet zomaar even bij’

Ondernemers nemen het starten van een webwinkel vaak niet serieus genoeg, zo stelt Patrick Kerssemakers. De ceo van het populaire webwarenhuis fonq.nl werkte voordat hij aan fonq.nl begon voor een consultancy en kwam dagelijks in contact met ondernemers die de stap wilden zetten naar een online winkel.

Een slechte voorbereiding en ongefundeerd opportunisme maakten dat veel retailers kwamen en weer gingen. Want online ondernemen bleek toch wel een vak apart en heel veel tijd te kosten. Kerssemakers weet daar inmiddels alles van.



Andere wereld

Vrijwel alle retailers die een beetje een naam hebben, hebben naast een fysieke winkel ook een webshop. Maar vele daarvan komen niet echt van de grond, zo constateert Kerssemakers. Kleinere retailers zijn nog wat terughoudend om online te gaan, maar zien vaak in dat de toekomst onzeker is voor het enkel runnen van een fysieke winkel. Echter vraagt het optimaal inrichten van een webshop en ervoor zorgen dat deze ook nog goed loopt, om een lange adem. En dat is wat veel ondernemers volgens Kerssemakers onderschatten. “Ondernemers nemen het vaak niet serieus genoeg en doen e-commerce er een beetje bij omdat ze niet achter willen blijven. Ze denken er te gemakkelijk over, maar het starten en runnen van een online business is een compleet andere wereld dan een fysiek bedrijf.”

Serieus kanaal

In 2003 startte Kerssemakers met Fonq.nl, inmiddels één van de grotere webwinkels van Nederland. Het bedrijf startte in Nederland, maar is nu ook actief in Frankrijk, België, Duitsland en Oostenrijk. Kerssemakers begon klein. Niet alleen in doen, maar zeker ook in denken. Dat is dan ook direct zijn eerste tip aan startende etailers. “Bij de start moet je heel bewust met je centen omgaan. Je hoeft er niet direct miljoenen in te steken; begin klein. Denk na over hoe je de webshop efficiënt inricht en werk verder vanuit dat idee. Een webshop is een serieus kanaal.”