‘E-commerce doe je er niet zomaar even bij’ /reageer

De skills om een website te runnen haal je volgens de ceo niet van school. “Mensen die een webshop moeten runnen hebben in het begin te weinig kennis van logistiek, marketing, e-commerce en techniek. Op een gegeven moment moet iemand aan al die knoppen kunnen draaien, maar dat kost tijd, heel veel tijd”, vertelt Kerssemakers. “Daarom is het belangrijk om bij de start een stabiel team samen te stellen. Geef dan één persoon de verantwoordelijkheid en laat die vervolgens de kennis opbouwen. Laat hem of haar fouten maken en uitproberen en pas je strategie steeds na een bepaalde periode aan naar aanleiding van die fouten. Die leercurve moet je zelf in huis halen.”

Brandmarketing


Eenmaal de webshop ingericht, is het natuurlijk wel zo prettig als de verkoop gestaag verloopt. Uiteraard is het belangrijk dat de klant op een gebruiksvriendelijke manier door de website kan navigeren, maar elementen die in een fysieke winkel heel belangrijk zijn, gelden grotendeels ook voor e-commerce. Kerssemakers: “Als je focus ligt op klantloyaliteit en klantvertrouwen en je daarbij ook nog eens zorgt voor een onderscheidende klantbeleving en een inspirerende webomgeving, dan is de kans groter dat iemand terugkeert op jouw webshop en iets koopt.”

De taken van een brandmarketeer spelen een grote rol in dit hele proces. Deze persoon moet alle verschillende reviewkanalen en social media goed bewaken, bijhouden en aandacht schenken aan eventuele negatieve aandacht. “Dat klinkt wellicht vreemd. Maar door publiekelijk te laten zien hoe je een klacht oplost, genereer je juist weer positieve aandacht.” Bij fonq.nl hebben ze in tien jaar tijd heel wat geleerd. De strategie werkt, nu is het een kwestie van nog meer investeren in de naamsbekendheid en het verder uitdiepen van het assortiment. “We doen waar we goed in zijn en we doen er heel bewust niet van alles bij. Die passie en het feit dat wij echt in onze producten geloven, helpt ons groeien.”

Dit artikel is geschreven door Kristel Hurenkamp van Functioneel Wit.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.