Nieuws/ ‘Waardeketen bedrijfsleven moet meer aandacht krijgen’ /reageer

door: Femke Kools
over: economie, management, bedrijfskunde, strategie
op: 17 april 2007

Managers in het bedrijfsleven moeten beter omgaan met de ‘waardeketen’ waar hun bedrijf deel van uitmaakt. Doordat bedrijven op dit moment vooral intern gericht zijn bij het optimaliseren van hun processen, boeken ze soms ondanks hun inspanningen slechte resultaten voor zowel aandeelhouders als klanten. Wanneer ze bij het optimaliseren van hun waardeketen ook de hun omringende spelers betrekken, kan er nog een wereld gewonnen worden. Dit stelt prof. dr. Joris van de Klundert in zijn oratie, die hij vrijdag 20 april uitspreekt aan de Universiteit Maastricht. Hij aanvaardt daarmee de bijzondere leerstoel ‘Value Chain Optimization’ aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde.

Value Chain Management?

‘Value Chain Management’ draait om het tegemoetkomen aan of overtreffen van de verwachtingen van klanten en aandeelhouders. Een zeer actueel onderwerp in het licht van bijvoorbeeld de recente perikelen bij Albert Heijn en Laurus.
Het onderzoek van Joris van de Klundert bestudeert de werking van waardeketens en hoe hun functioneren kan worden verbeterd, door problemen uit de praktijk terug te brengen tot wiskundige modellen, zodat ze met wiskundige optimaliseringtechnieken kunnen worden opgelost.

Waardeketens bestaan vaak niet uit eenvoudige lineaire lijnen, maar uit een netwerk van bedrijven, waarin ook de leverancier van de leverancier en de klant van de klant een rol spelen. Van grond tot mond, maar ook van beurs tot kassa. Deze complexe waardeketens worden slechts zelden begrepen, en daardoor vaak ook niet goed meegewogen in managementbeslissingen. ‘Value Chain Optimization’ staat volgens de hoogleraar dan ook nog in de kinderschoenen, terwijl de tijdsgeest er meer dan klaar voor is.

computerleverancier Dell

Een voorbeeld van een bedrijf waarvan met betrekking tot ‘Value Chain Optimization’ veel te leren valt is computerleverancier Dell. Dell wist haar waardeketen zo te structureren dat ze haar klanten en aandeelhouders tevreden stelde, en de concurrentie van de troon stootte. Maar ook Dell ontsnapt niet aan de wetten van de waardeketen. Inmiddels moet zij zich vernieuwen om niet zelf ook ingehaald te worden. Dit onderstreept nog eens dat goed onderzoek en onderwijs op dit gebied van groot belang is.

Reageren via Facebook

Reacties