“Eigen veranderteams vergeten klant te verrassen” /reageer

“Eigen veranderteams vergeten klant te verrassen”
  • door: Redactie Sync
    over: management
    op: 23 december 2014
  • Steeds meer bedrijven kiezen ervoor geen dure consultants meer in te huren, maar eigen veranderteams op te zetten

  • ‘De klant centraal’ is een veelgehoorde kreet binnen interne veranderteams. Maar is dat voldoende?, vraagt Dennis van Ravenswaaij zich af

Moderne leiders hebben het al door: de wereld verandert sneller en vaker dan ooit. Eigenlijk is er voortdurend verandercapaciteit nodig. “Ik juich het toe dat bedrijven die in huis halen”, zegt Dennis van Ravenswaaij, directeur van The Brown Paper Network. “Je zult tegenwoordig voortdurend moeten mee veranderen, anders red je het niet.

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor geen dure consultants meer in te huren, maar eigen veranderteams op te zetten. Dennis van Ravenswaaij ziet een gemene deler bij veel interne veranderteams. “Lean is nu vaak het toverwoord. Helaas zijn ze daarmee vaak intern gericht op het efficiënter maken van de organisatie en het aanpakken van processen, en niet op de veranderende vraag van de klant.”

Klant verrassen

‘De klant centraal’ is een veelgehoorde kreet binnen interne veranderteams. Maar is dat voldoende?, vraagt Van Ravenswaaij zich af. Daarmee doe je immers wat de klant al verwacht. En daarmee onderscheidt je jezelf niet. Wat doe je als bedrijf om de klant nog blijer te maken, proactief zijn actuele uitdaging op te helpen lossen en positief te verrassen? “Als je daaraan werkt, verbeter je je product of dienst echt. Daar spelen wij vaak een belangrijke rol in”, zegt Van Ravenswaaij. Zijn Brown Paper Network biedt thematische oplossingen voor bedrijven met gerichte consultancyvragen.

Reactief sales

Specifieke verandervragen die van Ravenswaaij tegenwoordig veel tegenkomt, hebben te maken met ultieme klantbeleving, commerciële slagkracht, uitdagend salesmanagement, proactieve klantbediening en (gebrek aan eenheid en daadkracht binnen) algemeen management. Met name als het om commercie gaat ziet de directeur van The Brown Paper Network nog veel mogelijkheden. “De meeste bedrijven doen sales nog steeds reactief en verkopen een product of dienst. Terwijl het er om gaat dat je aan de klantbeleving gaat werken, de klant positief gaat verrassen en echte waarde weet toe te voegen.”

Beter en onderscheidend

Of het nu gaat om het verbeteren van commercie, ultieme klantbeleving en -bediening of algemeen management: veranderen doe je niet alleen door aan competenties te werken, maar ook door deze in te passen in de omgeving van het bedrijf in kwestie. Oftewel: inhoudelijke kennis van het vakgebied en de branche is essentieel. The Brown Paper Network is een netwerk van geaccrediteerde verbeterconsultants, met ieder een eigen specialisme. “Samen helpen we de klant zo goed mogelijk. Doel is het bedrijf beter en onderscheidend te maken – al dan niet op een bepaald onderdeel.”
De thematische oplossing voor commerciële, operationele of managementuitdagingen waar bedrijven vaak naar zoeken, kan een workshop of training zijn, maar ook begeleiding of coaching on the job. De verandermethode waar The Brown Paper Network gebruik van maakt (de ‘Brown Paper Methode’, is gericht op het werkend krijgen van veranderoplossingen. “Daarbij gaat het dus niet alleen om training en advies, maar zeer zeker ook om begeleiding. Bedrijven willen immers echt merkbaar het verschil maken in de markt en groeien in resultaten.”

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.