5 innovaties die ons leven veranderen
/1 reactie
-
door: Redactie Sync over: energie, mobiel, software, privacy, businesstrends, computer op: 21 december 2011 Wat gaat de toekomst ons brengen?
Dit zijn de 5 techtrends voor de komende 5 jaar volgens IBM.
Ieder jaar presenteert IBM vijf innovaties die ons leven zullen gaan veranderen. Onder de noemer “The Next 5 in 5″ benoemt het bedrijf aankomende markttrends en opkomende technologieën. Deze ontwikkelingen zorgen voor een totaal veranderende maatschappij, tenminste: dat zegt IBM. We lichten de vijf trends van dit jaar kort toe. Het uitgebreide dossier lees je trouwens hier.
1. Energie: menselijke energie komt tot leven
IBM ziet een wereld voor zich waarin elk bewegend ding energie kan opwekken. Het water dat door de leidingen loopt, bijvoorbeeld. Volgens de multinational dragen we in de toekomst allemaal een klein apparaatje, dat we bijvoorbeeld bij ons dragen tijdens het fietsen, of op onze fiets vastzetten, waarmee we energie verzamelen.
2. Veiligheid: nooit meer een wachtwoord nodig
Ons netvlies of onze stem zullen het paspoort van de toekomst worden. We zullen daardoor niet meer voor iedere toepassing een ander wachtwoord hoeven te bedenken, want onze biologische identiteit wordt onze enige toegangssleutel.
3. Het lezen van gedachten: geen sci-fi meer
Onderzoekers van IBM proberen op dit moment het brein van mensen te koppelen aan apparaten, zoals een computer of een smartphone. Wil je iemand bellen? Je hoeft er alleen maar aan te denken. IBM denkt dat deze technologie ook kan helpen bij revalidatie of het beter begrijpen van autisme.
4. Mobiel: de digitale kloof verdwijnt
Steeds meer mensen zullen mobiele telefoons gebruiken om toegang te krijgen tot essentiële informatie, ook als deze mensen zich in minder ontwikkelde gebieden op de wereld bevinden. Er zal mobiel handel worden gedreven, en er zal mobiele gezondheidszorg ontstaan.
5. Analytics: weg met junkmail?
IBM werkt aan technologie die je helpt alleen de informatie te ontvangen waar je echt op zit te wachten. Ongewenste mail wordt hierdoor verleden tijd, zegt het bedrijf, want je ontvangt alleen wat je écht wilt ontvangen. Denk aan het combineren van je persoonlijke voorkeuren met je agenda, waardoor je zelf geen tickets voor je favoriete concert hoeft te kopen: dat gaat dan automatisch.
Check ook de innovaties die IBM in het verleden voorspelde.
Bekijk de video:
Reageren via Facebook