5 redenen waarom er nog geen Spotify voor films is /2 reacties

5 redenen waarom er nog geen Spotify voor films is

Nu Spotify en soortgelijke streamingdiensten de manier waarop we muziek consumeren hebben veranderd, is het wachten op een bedrijf dat hetzelfde doet voor films en series. Een bedrijf dat het net zo makkelijk en laagdrempelig maakt om online video te kijken, waardoor het niet eens meer de moeite is om films onbetaald van het internet te plukken. Het slechte nieuws: een abonnement op een complete streamingdienst voor het beeldscherm is nog lang niet binnen handbereik. Hoe dat komt? It’s Complicated.

De voorwaarden

Waaraan moet de ideale streamingdienst voldoen? De meningen zullen verdeeld zijn, maar ik neem de volgende uitgangspunten:

- De dienst heeft een zo volledig mogelijk aanbod van films en series
- Films en series worden vanaf dag 1 aangeboden, tot in de eeuwigheid
- De content is onbeperkt te bekijken
- De content is op elk mogelijk apparaat met een internetverbinding te bekijken
- De dienst kent een abonnementsmodel

“Spotify is voor mij het bewijs dat SVOD (een abo-model, RvL) de toekomst heeft, ik geloof in dat model”, zo vertelde Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) en algemeen directeur van filmdistributeur A-Film, me eerder dit jaar. Leuk gezegd, maar voordat de vijf punten van mijn verlanglijstje zijn ingewilligd, moeten eerst de volgende drempels overwonnen worden.

1. Piraterij leidt de aandacht af

Een groot probleem binnen de industrie, nog steeds, is de angst voor piraterij. Daar wordt veel tijd aan besteed, tijd die ook gebruikt zou kunnen worden om online videodiensten te ontwikkelen die beter en laagdrempeliger zijn. Maar wie je ook spreekt, allemaal zeggen ze uiteindelijk hetzelfde: ja, inderdaad, dat klopt, maarrrrr, dat downloaden hè.

Voordat een partij ook maar in gesprek mag gaan met een contentaanbieder over een eventuele dienst rond online video, moet de veiligheid 1000% gegarandeerd zijn. Misschien dat Intel daarom juist kans maakt om de televisiemarkt te bestormen, want het bedrijf werkt aan een televisiepropositie die niet alleen uit hardware bestaat, maar ook uit software die content beschermt tegen piraterij.

Ondertussen vestigt de industrie de hoop ook nog op een downloadverbod, zo blijkt uit een gesprek dat ik met Paul Zonderland, de Benelux-baas van Disney, had. “Zolang ons businessmodel het toelaat willen wij in ieder geval meegaan in de ontwikkeling”, vertelde hij. Wat dat precies betekent? “We hebben begrip voor het vrije internet en de consument, maar we moeten wel onze content blijven beschermen. De consument geeft aan, mede door middel van piraterij, dat ze alles, altijd en overal willen consumeren. Dat willen wij ook, maar daarin moeten we wel gesteund worden door de overheid.”

Op de volgende pagina: waarom Netflix (nog) niet komt, en de terreur van het windowmodel.