5 redenen waarom er nog geen Spotify voor films is /2 reacties

4. De industrie wil het koopmodel in stand houden

Ze zeggen het allemaal: “Wij willen onze content altijd en overal beschikbaar maken.” En: “Wij geloven in een abonnementsmodel rond content”. Maar is dat wel zo? Uiteindelijk zoeken alle partijen naar manieren om hun content zo goed mogelijk te distribueren, en of een Spotify voor films op dit moment de beste manier is, dat is nog maar de vraag.

Zo probeert een deel van de industrie op dit moment een nieuwe standaard te zetten, onder de naam Ultraviolet. Dit is een online platform waarmee consumenten bepaalde content na aankoop (van een dvd bijvoorbeeld) altijd en overal vanuit de cloud kunnen benaderen, maar een toch niet onbelangrijke speler als Apple doet niet mee. Ondertussen werkt Disney aan iets soortgelijks in zijn eentje, onder de naam Keychest.

Of deze initiatieven goed aflopen, dat is nog maar de vraag, zegt voormalig Warner-baas Ruud Lamers. “Het is bedacht vanuit de behoefte van de studio’s, niet vanuit de behoefte van de consument. Ultraviolet is gewoon een vervanger van de koopmarkt, studio’s hopen daarmee de dvd-markt te vervangen. Maar de kijker heeft geen interesse meer in bezit, die wil slechts toegang tot content.”

5. Niemand wil de verliezer worden

Volgens Wolfers zal de Nederlandse filmindustrie in 2015 zo’n 800 miljoen euro omzet draaien, waarvan meer dan een kwart via online distributie zal komen. En dan gaat het alleen nog maar om filmdistributie. De strijd om die zak met geld is begonnen en dus is het logisch dat niet alle spelers even makkelijk willen bewegen. Laat staan dat ze willen bewegen in de richting die de consument op wil gaan.

Niemand wil zijn huidige omzet afstaan aan de grote reuzen Amazon, Netflix, Apple of Google, aan de hardwarepartijen (van televisiefabrikanten tot de gameconsoles die ook videocontent willen bieden) of aan de contentpartijen zelf, die iedereen kunnen passeren door gewoon zonder tussenpartij naar de consument te stappen.

Wat houdt Disney bijvoorbeeld tegen om een eigen iPad-app met streaming films te maken? Voor Disney is een directe lijn naar de kijker in ieder geval het meest lucratief, zo zegt Zonderland. “Dat is ook zeker onderdeel van onze strategie, maar niet het enige model. Wij willen zowel rechtstreeks als via anderen films bij de consument brengen. Ik sluit bijvoorbeeld niet uit dat partijen als Veronica, Free Record Shop, Albert Heijn, Bol.com of zelfs een Sanoma aan digitale distributie gaan doen.”

De markt voor online video is overvol en alle spelers hebben een ding gemeen: geen van allen willen ze de verliezer worden. Met zoveel belangen die op het spel staan, is de consument wellicht de laatste aan wie wordt gedacht. Dat de kijker alles, altijd en overal wil, dat weet iedereen maar al te goed. Belanghebbenden willen daar best op inspelen, tenminste: zolang het hun eigen businessmodel maar niet in gevaar brengt. Zucht…

The End?

Nee, het is niet het einde van de wereld als er geen Spotify voor films komt, maar jammer is het wel. Voor de kijker, maar ook voor de industrie zelf, die met een dergelijk initiatief de betalende kijker zou kunnen (terug)winnen. Ach ja, zoals altijd in de filmindustrie geldt: wordt ongetwijfeld vervolgd. Nu maar hopen dat de sequel beter wordt.

Lees ook: Moord op de tv-sector, internetreuzen grijpen de macht

Reageren via Facebook

Over Rob van Leeuwen

Rob van Leeuwen is verslaggever van Management Team en coördinator van Sync.nl. Daarnaast is hij betrokken bij het online muziekmagazine KindaMuzik. Volg hem ook op Twitter.