5 x het belang van duurzaam ondernemen /reageer

5 x het belang van duurzaam ondernemen
  • door: Redactie Sync
    over: duurzaam, strategie
    op: 25 juli 2016
  • Duurzaam ondernemen is niet alleen hip; het is van cruciaal belang. Waarom eigenlijk? En wat levert het de entrepreneur op?

  • Tips van de bekendste ambassadeur van een groene wereld: Al Gore

Denk je aan duurzaam ondernemen, dan is de kans groot dat je de link legt met Al Gore. En terecht, want de oud-presidentskandidaat is misschien wel de bekendste ambassadeur van een groenere wereld. Wat kun jij als entrepreneur van hem leren? Vijf redenen waarom groen ondernemen loont.

1. Omdat het moet

We weten allemaal dat de aarde snel opwarmt en duurzaamheid steeds belangrijker wordt. Tijdens TED 2016 presenteerde Gore nog maar eens wat confronterende cijfers. “Dagelijks houdt broeikasgasvervuiling net zoveel warmte-energie vast als zou vrijkomen bij ontploffing van 400.000 Hiroshima-atoombommen”, zo liet hij weten. Het resultaat? Hevigere stormen en extreme wateroverlast. Ook zijn veertien van de vijftien heetste dagen ooit ontstaan in de afgelopen vijftien jaar, aldus de milieuactivist. En dat is nog maar een kleine greep uit de verontrustende gevolgen van de opwarming van de aarde. Hoog tijd voor actie, dus.

2. Omdat het kan

De mogelijkheden voor het bestrijden van het broeikaseffect zijn eindeloos, zo vertelt Gore tijdens zijn presentatie. En dat lijken steeds meer mensen in te zien. Zo is er een extreme groei zichtbaar van het aantal windinstallaties, wordt duurzaamheid steeds meer betaalbaar dankzij de toenemende vraag en wist Duitsland vorig jaar op een dag al 81 procent van alle energie te halen uit hernieuwbare bronnen zoals de zon en wind.

3. Omdat het geld oplevert

Duurzaam ondernemen levert ook financiële voordelen op. Denk aan besparingsmaatregelen op water- en energieverbruik, afval, verpakkingen en vervoer. Unilever wist zo vorig jaar meer dan 400 miljoen euro te besparen dankzij eco-efficiënte maatregelen in de fabrieken. Het duurzaam omgaan met productie, logistiek, afvoer en verwerking leverde de multinational nog eens 200 miljoen aan besparingen op. Ook de CO2-uitstoot in de fabrieken van het bedrijf is verlaagd (afname van 32 procent per ton productie), evenals het watergebruik (32 procent afname). Het concern geeft tegenover het FD aan ‘veelbelovende vooruitgang’ te boeken door 55 procent van de agrarische grondstoffen duurzaam te produceren. Inmiddels zit het bedrijf al op de helft als het gaat om de groene doelstellingen die voor 2020 behaald moeten zijn.

4. Omdat investeerders het willen

Tijdens zijn presentatie spreekt Gore over de noodzakelijke klimaatverandering als de ‘grootste nieuwe zakelijke kans in de wereldgeschiedenis’. Twee derde van de investeringen in schone energie en de verlaging van de CO2-uitstoot wordt gedaan door de private sector. Gore: “Sinds 2010 hebben wereldwijde beleggingen in de opwekking van hernieuwbare energie die van fossiele energie overtroffen. En die kloof blijft groeien.” Logisch, als je weet dat hernieuwbare energie goedkoper is dan energie opgewekt uit fossiele brandstoffen.

5. Omdat het je reputatie ten goede komt

Niet alleen draag je door duurzaam te ondernemen bij aan het milieu; ook creëer je goodwill bij klanten en stakeholders door te laten zien dat je graag meewerkt aan een betere wereld en dus verantwoord bezig bent. Maar dat kan alleen maar als intrinsieke motivatie voor duurzaam ondernemen in de hele organisatie doorklinkt. Een voorbeeld hiervan is Tony’s Chocolonely, ontstaan uit de behoefte slaafvrije chocola te produceren. Het concept won al verschillende prijzen, waaronder een NIMA-award, de Amsterdamse ondernemersprijs en een award voor Marketeer of the Year, uitgereikt aan Chief Chocolate Officer Henk Jan Beltman.

Meer inspirerende ondernemersverhalen (van o.a. grootheden als Richard Branson en Bear Grylls) vind je op Inspireertbeterondernemen.nl, een initiatief van AFAS Software.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.