6 opvolgers van de Elevator Pitch volgens Dan Pink /reageer

6 opvolgers van de Elevator Pitch volgens Dan Pink

Op de laatste dag van 2012 verscheen het boek ‘To Sell is Human’ van Dan Pink (voor een preview klik hier). Een van de hoofdstukken gaat over pitchen. Pink beschrijft daarin hoe de inmiddels wijd verbreide ‘elevator pitch’ is ontstaan in 1853 tegelijkertijd met de nieuwste, veel veiligere lift van die tijd. Die nieuwe lift en de eerste elevator pitch werden gepresenteerd door Elisha Otis wiens naam nog steeds beroemd is in liftenland. Pink vond het hoog tijd voor enkele opvolgers van de elevator pitch en presenteert zes nieuwe vormen. Hier komen ze.

1 De Eén Woord Pitch.

Door de overvloed aan informatie en prikkels in onze huidige maatschappij wordt onze attentie spanne steeds korten. Compactheid en kernachtigheid worden daardoor steeds belangrijker in communicatie. Wie het lukt een boodschap in één woord tot de kern terug te brengen, heeft het goed voor elkaar. Aan welke internet organisatie denk je bij het woord ‘zoeken’ en aan welke creditcard bij het woord ‘onbetaalbaar’? Natuurlijk hebben Google en Mastercard grote budgetten aan reclame gespendeerd voor ze zover waren – maar dan heb je ook wat. Een Brabantse ontbijtkoek fabrikant had ooit meer geluk. Johan Cruijff werd tijdens een TV uitzending op prime time gevraagd met één woord op de zin ‘het lekkerste koekje’ te reageren. Direct en spontaan gaf hij het antwoord ‘Pijnenburg’. Dat is de ideale één woord pitch. Voor mijn eigen bedrijf blijf ik op twee woorden steken: Stretching Talent

2 De Vraag Pitch

HRD professionals weten het al lang. Het denkproces van een ander stimuleren doe je met een goede vraag. Hoe actiever je de ander betrekt, hoe groter de mate van acceptatie van de uitkomst. Dat is de essentie van de vraag pitch. Misschien ben je geneigd je kernboodschap tijdens een pitch te formuleren als een krachtig statement of advies: probeer die eens om te bouwen tot een vraag. Maar let op: deze techniek is al veel langer bekend en is ook toegepast tijdens de meest zwarte periodes in de geschiedenis. Goebbels hield in 1943 in Berlijn de historische speech ‘Wollt ihr den totalen Krieg?’ een speech waarin hij zelfs 10 (retorische) vragen aan zijn toehoorders voorlegde. We kennen de afschuwelijke gevolgen van het Nazi regime en moeten ons ook steeds bewust blijven van de gevaren van de kracht van retorica voor afschuwelijke toepassingen.