6 opvolgers van de Elevator Pitch volgens Dan Pink /reageer

3 De Rijm Pitch

Een rijm maakt een boodschap veel makkelijker te onthouden. Het horen van het eerste deel roept als het ware als vanzelf de rest van de boodschap op. Breinkenners  noemen dit fenomeen ‘processing fluency’: door de manier waarop je de informatie aanbiedt, help het brein deze gemakkelijk te verwerken en te onthouden. Goed toegepast kan het een sterke manier zijn om je kernboodschap bij je toehoorders te verankeren. We kennen dit natuurlijk ook uit de reclamewereld: ‘ Twee halen, één betalen’.
Kortom: Publiek lijmen? Pitch laten rijmen!

4 De Onderwerp Regel Pitch

Eigenlijk is iedere email die je stuurt een pitch op zich. Een goed begin is daarbij het halve werk. De invulling van onderwerp regel kan veel effect hebben op de mate waarin een e-mail gelezen wordt. Uit onderzoek blijkt dat twee factoren de aantrekkelijkheid van een onderwerp regel en daarmee een e-mailbericht sterk positief beïnvloeden. Dat zijn ‘bruikbaarheid’ en ‘nieuwsgierigheid’. Bij bruikbaarheid moet je denken aan ‘3 tips om meer te halen uit je salarisonderhandeling’ of natuurlijk ‘6 opvolgers van de elevator pitch’. Om nieuwsgierigheid te triggeren kun je bijvoorbeeld ‘Doorbraak in pitch technieken’ gebruiken. Let op dat je ook waar kunt maken wat je met de titel belooft anders kan het tegen je gaan werken.

5 De Twitter Pitch

Twitterpitch van max 120 tekens=makkelijk voor RT + vraag om reactie + link naar goede info  (www.klout.com) meest effectief. Jouw ervaring?

(^deze is 119 tekens)

6 De Pixar Pitch

Er was eens een mevrouw met de naam Emma Coats. Iedere dag ging zij met veel plezier naar haar werk bij de succesvolle Pixar studies. Op een dag vroeg zij zich af waarom Pixar films zo succesvol waren. Daarom analyseerde zij de scripts van alle films. Daardoor ontdekte zij dat die allemaal dezelfde structuur hebben, opgebouwd uit zes zinnen. Uiteindelijk kwam dit ‘geheim’ zelfs in een bestseller boek van Daniel Pink terecht!
Voila de ‘secret sauce’ van de Pixar pitch. Alle Pixar verhalen hebben de volgende verhaalstructuur:
Once upon a time ______________________________. Every day, _______________. One day _________________________. Because of that, ___________________. Because of that, _______________________. Until finally ___________________.

In de praktijk

Soms kun je een van de zes formats direct in de praktijk gebruiken. Bedenk altijd vooraf wat het doel is dat je wil bereiken en voor wie je de pitch houdt. Bepaal dan welk format daarbij kan helpen. Ook in allerlei andere presentaties zijn de ideeën van deze pitchvormen goed in te bouwen om je kernboodschap effectief over te dragen.

Bron: Daniel Pink. To Sell is Human of Verkocht!

Dit artikel is eerder verschenen op NVO2.nl

Reageren via Facebook

Reacties

Over Ger Driesen

Ger Driesen is eigenaar van Challenge Stretching Talent, een bureau gespecialiseerd in leiderschapsontwikkeling en talentontwikkeling. Ger is een Learning & Development expert en Trendcather op het gebied van leren, werken en leiderschap. Ook te volgen op Twitter en klik hier om te linken.