7 geruchten waar Apple van profiteert
/reageer
-
door: Rob van Leeuwen over: mobiel, concurrentie, bedrijfsgroei, beleid op: 9 september 2013 10 september is er weer een Apple aankondiging
De hipheid van Apple begint te tanen, wat kunnen we verwachten?
Op 10 september presenteert Apple waarschijnlijk nieuwe producten. Een overzicht van de grootste Apple-geruchten.
Als er één bedrijf is dat de wereldwijde nieuwspagina's en -websites de afgelopen jaren heeft beheerst, dan is het Apple. Er is zelfs een complete business ontstaan rondom Apple-gerelateerde media (bewijsstuk 1, 2 en 3). Soms pakt dat nadelig uit voor het bedrijf uit Cupertino. Zo ontstond in 2010 een rel toen weblog Gizmodo een prototype van de nieuwe iPhone bemachtigde, nadat iemand het toestel in een bar was verloren. Maar vaak profiteert Apple juist van de buzz, want elk nieuwtje is weer gratis publiciteit.
De verwachtingseconomie
Wat Apple al jaren slim doet, is nadruk leggen op wat komen gaat - al dan niet bewust. Micael Dahlen, docent marketing aan The Stockholm School of Economics, noemde Apple enkele jaren geleden al het beste voorbeeld van de expectations scociety: een samenleving waarin de interesse uitgaat naar een toekomstbeeld: niet op wat er al is, maar vooral op wat er nog komen gaat. 'Lange tijd hebben marketeers zich vooral gericht op de business ná de productlancering. Apple besefte door het succes van de iPhone dat de business nu vooral moet komen van vóór de lancering. Pre-sales is belangrijker dan ooit', vertelde Dahlen in 2010 tegen MT.
De belofte van iets nog nieuwers
Volgens de Zweedse marketingprofessor is het momentum eigenlijk al bijna voorbij als het bewuste product daadwerkelijk in de winkels ligt. Maar niet getreurd: de belofte van iets nóg nieuwers zorgt altijd weer voor opwinding onder Apple-fans, weet ook Dahlen. Na de presentatie van een nieuwe iPhone is het namelijk alweer tijd om te speculeren over een volgende iPhone. Lang duurt het vaak niet voordat de eerste geruchten en nieuwtjes, al dan niet onderbouwd door bronnen, binnenstromen. Daarbij worden enkele voorspellingen trouwens al jaren gedaan, zoals de komst van een goedkopere iPhone. Een overzicht van de soorten buzz waar Apple van profiteert, en waar de meeste andere bedrijven alleen van kunnen dromen:
1: de datum van evenementen
Zoek binnen Google op '10 september' en je vindt verschillende artikelen die je vertellen dat Apple op die dag een persevenement houdt. Voorafgaand aan ieder event verstuurt het bedrijf uitnodigingen naar media, uitnodigingen waarin vaak hints zitten verstopt die verwijzen naar de te verwachten aankondigingen. De bewuste uitnodiging alleen al is tegenwoordig een groot nieuwsfeit, en media jagen zelfs op de scoop. Dit keer bevat de uitnodiging (zie bovenste beeld) gekleurde bolletjes en de zin 'This should brighten everyone's day', wat zou wijzen op een iPhone in verschillende kleurtjes.