Column/ Aandacht voor drie keer niks /1 reactie

Column: Henk de Greef

Foto van de auteur

Henk de Greef is een adviseur met een coachende stijl, die zich heeft gespecialiseerd in Persoonlijke ontwikkeling in lijn met organisatieontwikkeling, met het oog op ondernemerschap. Dit doet hij door het scheppen van ruimte en tijd voor ontwikkeling, door het toepassen en aanbieden van nieuwe rijnlandse principes, waardoor ondernemerschap, innovativiteit, creativiteit en zelfredzaamheid (weer) nieuw leven krijgen. Bovendien heeft hij zich meester gemaakt in het herkennen en oplossen van (organisatie)problemen die vaak onoplosbaar worden gemaakt door vastgezette (vastgeroeste) (denk)kaders.

Met TARGON organisatie advies beoogt hij managers en ondernemers, zowel profit als non-profit, te helpen hun persoonlijke- en organisatiedoelen te bepalen en verwezenlijken.

Ervaring heeft hij opgedaan als zelfstandig ondernemer in het mkb, in diverse andere bedrijven, als ondernemerscoach en als bemiddelaar in durfkapitaal. Middels een groot netwerk van adviseurs bij o.a. DeLimes en de Orde van Organisatie Adviseurs houdt hij de zaag scherp met de laatste inzichten in het vakgebied.

Tussen de aanbiedingen van nieuwe potjes Haarlemmer olie, scheerapparaten en wasmiddel door, krijg ik te zien dat Herfkens haar onterecht geïncasseerde salaris niet terug wil betalen, er weer iemand een imam heeft beledigd en andersom, er nog iemand hoog in de boom het kluitje belazert en als klap op de vuurpijl dat Patty geen maatje 36 meer aan kan. Alsof we het nog niet wisten.

Aandacht

“Het is héél erg belangrijk!” Veel mensen en bedrijven proberen de aandacht te krijgen waar ze op zitten te wachten. Het ene na het andere zorgwekkende, smaakmakende of lachwekkende bericht wordt ons gepresenteerd - en na verloop van tijd word je onverschillig. Waarom? Omdat het te veel is. We kunnen eenvoudigweg ons niet over alles druk maken, omdat tijd per definitie beperkt is.

De mix van interessante en minder interessante berichten verandert langzaam maar zeker naar steeds minder interessant. Ongetwijfeld wordt dat voor een groot deel gevoed door mijn eigen groeiende onverschilligheid, maar hoe komt dat dan?

Publish or perish

Ik denk dat het de oververhitte marketingmachine is die voor een groot deel verantwoordelijk is voor alle aandacht die mensen eisen voor hun stukje imagebuilding. Publish or perish is het motto.
Laatst werd ik weer geconfronteerd met de stelling dat zelfs slechte publiciteit beter is dan geen publiciteit. Daar schuilt een kern van waarheid in, want in de grote stroom van informatie word je snel vergeten. Het gevolg is dat er kapitalen worden uitgegeven aan zendtijd, internet en gedrukte media. Alles om de massa te bereiken.

Bulk wordt er op ons afgevuurd. Lees een krant van voor naar achter en je hebt jezelf laten bedienen van vele “meningen”, die weliswaar voor de schrijver een belangrijke boodschap vertegenwoordigen, maar voor een willekeurig individu weinig betekenen. Neem daarbij de gigantische horde broodschrijvers, die iedere dag iets boeiends moeten vertolken om in de race te blijven, en de chaos is compleet.

Venijn

Wie goed kijkt, doorziet dat al deze berichten doorspekt zijn van een boodschap die ons wil aanzetten om iets te doen. Anders stemmen, handelen, kopen, of denken. Daar zit het venijn van de marketingmachine.
Het nieuws wordt gepresenteerd alsof het objectieve berichtgeving is, maar is dat zeker niet. Het wordt zorgvuldig geregisseerd door de belanghebbenden en alleen al de selectie van wat wel en niet wordt getoond maakt het verschil. Zelf nadenken en interpreteren is er haast niet meer bij. Vooral de “stem” van de expert, die zogenaamd objectief vertelt hoe het zit, is meer dan verraderlijk.

Grens

Er moet een grens zijn aan de hoeveelheid bulk die een mens kan verdragen. Het stadium van absorberen ben ik (en waarschijnlijk velen met mij) al lang voorbij, maar wanneer bereiken we het stadium van verzet? Wanneer komt het moment dat we in opstand komen tegen het feit dat we ons als willoze schapen laten voeren met bulk?

Reageren via Facebook