Acht tech-termen voor het nieuwe jaar /reageer

6. Horizontaal boren naar olie.

In Amerika zitten miljoenen kubieke meters gas vast in diepe lagen gesteente. Er kan wel geboord worden naar die diepte, zeg 2,5 km diep, maar de rotslaag maakt het onmogelijk dat er voldoende gas naar het boorgat stroomt. De oplossing is naar de juiste diepte boren en dan met een haakse hoek in de rotslaag dringen.

het principeEen oud idee, maar nu de energieprijzen stijgen en de techniek is verbeterd, eindelijk een uitvoerbaar idee. Komend jaar zullen er 40 boorplekken zijn waarbij horizontaal geboord wordt in de uitgestrekte Haynesville Shale, uitgevoerd door Chesapeake Energy.

Door water onder hoge druk in de laag te pompen scheurt het gesteente en laat het gas vrij. Het gas wordt omhoog gepompt en naar beneden gepompt zand vult de ruimtes op. Dit alles onder hoge druk en op anderhalve kilometer diepte.

7. Nanoyarn

Koolstof nanobuisjes werden uitgevonden in 1991. Ze zijn sterk (100 x sterker dan staal), superlicht en ze geleiden zowel hitte als electriciteit. Maar tot nog toe zijn ze erg moeilijk om in bruikbare hoeveelheden te produceren.
één lange nanodraad op een klosIn 2004 lukte het de Britse professor Windle om ‘nanowol’ te spinnen volgens een methode die nog het meest lijkt op die van een suikerspinmachine. In een wolk van koolstof en catlysatoren worden onder grote hitte nanotubes parallel aan elkaar gedraaid tot één lange, supersterke draad.

Het bedrijf Nanocomp Technologies in Amerika is nu begonnen met het commercieel inzetten van nanoyarn. Ze hebben al een kleine 10 kilometer aan nanogaren geleverd aan een viegtuigenfabrikant en momenteel proberen ze het Pentagon te verleiden met de kogelwerende eigenschappen van het materiaal, dat dunner en lichter is dan Kevlar.

8. Ultracapacitators.

Het probleem met electrische auto’s is hun brandstofvoorraad: batterijen zijn duur, langzaam op te laden en hebben een korte levensduur. De oplossing zou wel eens kunnen liggen in ultracapacitors. Momenteel bevatten ultracapacitors weliswaar minder energie dan een batterij maar ze hebben veel voordelen.

ultracapacitors hebben een langere levensduur dan batterijen, ze maken geen gebruik van giftige chemicaliën, kennen niet het probleem van steeds minder kunnen opladen en zijn duurzamer. Het is alleen nog wachten op een grotere capaciteit. Er is in ieder geval één autofabrikant die erin gelooft, het Canadese merk Zenn heeft miljoenen geïnvesteerd in het Texaanse EEStor om met hun ultracapacitors groenere auto’s te gaan maken.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Xenia Bakker

Xenia Bakker is van huis uit ingenieur met een brede interesse. Ze is ook beeldend kunstenaar en houdt o.a. van pre-electrische technieken. Zo heeft ze een skin-on-frame-kayak gebouwd in Noorwegen. Zoals de Inuit deden: van hout, touw en canvas. En dan de zee op!