Nieuws/ Adobe laat Europese gebruikers het dubbele betalen /reageer

door: Jeroen Wijering
over: software, vormgeving, strategie, consumenten
op: 15 mei 2007

Adobe’s nieuwe lijn van Creative Suites kent een extreem prijsverschil tussen de Amerikaanse en de diverse Europese markten. Zelfs voor bijtelling van BTW betaalt een Nederlander 65% meer, een Duitser 89% meer en een Brit 106% meer dan een Amerikaan voor dezelfde softwarebundel. Zo’n 10.000 woedende Europeanen hebben inmiddels een online petitie getekend tegen dit exces.

Lokalisaties

Adobe zelf wijt de prijsverschillen aan de sterke Europese valuta en de kosten die het lokaliseren (vertalen) van de bundels met zich meebrengt. Volgens de Britse ontwerper Nigel Moore kan daar echter geen sprake van zijn: “De Zwitserse frank is juist een zeer zwakke munt, maar ook daar zijn de Creative Suites fors duurder dan in de VS. Bovendien zijn de Britse versies gewoon in het Amerikaans-Engels, daar is geen vertaler bij aan te pas gekomen.”

Ook creatieve software van bedrijven als Apple, Avid en Corel is duurder in Europa, maar de marge is bij hen doorgaans onder de 20 procent.

Onderzoek

De Zwitserse ontwerper Danielle Libine, die de petitie startte, heeft de Europese Unie inmiddels verzocht een onderzoek op te starten. Ook heeft ze in een uitgebreid artikel alle prijsverschillen op een rij gezet. Adobe heeft ondertussen haar Amerikaanse webshop losgekoppeld van de Europese, en daarmee de gebruikersgegevens van haar internationale klanten onbruikbaar gemaakt.

Reageren via Facebook

Reacties