Advertising trends voor 2010: “Dood aan de click!” /reageer

Advertising trends voor 2010: “Dood aan de click!”

Lot Keijzer is Managing Director van online mediabureau twist. Anton van Elburg mailde haar drie vragen over de ontwikkelingen in de online advertentiemarkt. Een thema dat ook volgende week donderdag 10 december op ‘Show me the money’ aan de orde komt.

Het goede nieuws is dat kwaliteit zal worden beloond, met navenant stijgende tarieven en double digits groei. Het slechte nieuws is dat de shake out in de media nog lang niet voorbij is. En let op: social media betekent dat mensen hun eigen doelgroep creëren!

De recessie is voorbij. Gaan de advertentietarieven nu ook weer omhoog?

Vanuit mediabureaus zal in 2010 de verschuiving duidelijker worden van inkoop naar meer marketingadvies en projectmanagement, naar waarde toevoegen in de keten. Het inkoop stuk verwordt tot media investment management. Het inkoop gedeelte zal grotendeels geautomatiseerd worden en valt in te delen in twee groepen; kwantiteit en kwaliteit. Het kwaliteitstuk is voorbehouden aan uitgevers die hun eigen content beheren en de doelgroep feilloos aanvoelen, waarmee mooi geïntegreerde advertising kan worden gecreeerd.

Veiling

Het kwantiteit stuk zal een veiling zijn waar vraag en aanbod elkaar – ook meer en meer getarget – vinden en waarin bureaus faciliteren en uitvoeren.
Qua bestedingen denk ik dat we weer naar double digits groei gaan in 2010. Social gaat nu het hardst groeien (al wordt dat vaak niet geregistreerd), gevolgd door gaming en mobile. Mobiele marketing gaat een vlucht nemen, maar het gebruik komt eerst, het advertentiemodel zal volgen.

Gaming is in mediaconsumptie al een tijd aan het groeien, er worden meer spellen gespeeld, door meerdere doelgroepen, op allerlei platformen, zowel webbased als de console, als casual gaming en mobiel. Er komen steeds slimmere manier om in/rondom te adverteren.

Tarieven

Dus gaan de advertentietarieven omhoog? Ja en nee. Ja voor bewezen kwaliteit. Daarin wordt de daadwerkelijke waarde betaald. Dat zal in sommige gevallen betekenen dat de prijs zal stijgen en in andere dat die zal dalen. Verder is het een hele simpele wet; namelijk die van vraag en aanbod. Zolang het aanbod de vraag overstijgt, zullen de prijzen dalen. Ik hoop daarom op minder, maar kwalitatiever aanbod in 2010.

2. Is de shake out in de media voorbij, of moet het ergste nog komen?

De effecten van de recessie zijn helaas nog niet voorbij, dus ik zie de shake out nog wel voortduren in 2010. Adverteerders zullen meer geneigd zijn te spenderen waar effect bemeten en bewezen is, en in mindere mate vertrouwen op oude wetmatigheden en schijnzekerheden.

Dus bestaansrecht als ultiem instrument van effectieve communicatie. Eigenlijk best een mooi mechanisme wat de recessie nu versneld heeft doen plaatsvinden.

3. Wat wordt DE trend voor 2010?

Het nieuwe buzz woord is social media. Nu pas krijgt het voeten in de aarde. Adverteerders zijn aan het idee gewend en zijn nu klaar voor actie. Wij integreren social media strategie in alle jaarplannen voor 2010. Wat wordt er over je merk gezegd? Online reputatiemanagement is hierin een belangrijk component.

In het social landschap zien we social search groeien in 2010, waarin je netwerk wordt gekoppeld aan je interesse/zoekopdracht. Aanbevelingen uit je eigen netwerk zijn vele malen sterker dan generieke zoekresultaten. Denk aan Google social search en Facebook connect.

Ook classificaties binnen je sociale netwerken worden belangrijker. Wie kan er met je 500+ LinkedIn-vrienden op één manier communiceren? Tweetdeck-achtige lijsten dus, de Twitter lists zijn een prachtig voorbeeld.

Mensen creëren hun eigen doelgroep. Ook slim targetten kun je (gedeeltelijk) wel loslaten en uit handen geven aan de consument zelf. Prachtig. De ‘boodschapper 20-49′ was al dood, maar nieuwe targetingvormen bieden prachtige oplossingen. Mediabureaus zijn veel bezig om te kijken hoe je de cohesie tussen groepen op bepaalde manier kunt vaststellen, om het consumentengedrag in kaart te brengen. Voor adverteerders is social media in dit opzicht erg leuk. Mensen delen zichzelf in en drukken hun eigen stempel op een groep.

The death of Destination

Het idee dat traffic de holy grail is is gelukkig voorbij. Meer en meer partijen zijn ervan doordrongen dat je gebruikers niet naar je eigen site hoeft te halen, of zelf alles moet creëren. Loslaten is ook hier het devies en adverteerders zien meer en meer dat je ook kunt brengen ipv halen. Koppel je merk aan relevante content die al ergens bestaat.

The death of the Click

Graag verklaar ik de click dood. Laten we het hebben over conversie, of over communicatie effect. De verschuiving naar metrieken die daadwerkelijk uitdrukken wat je wilt bereiken met communicatie maken een opmars in 2010.

Is je doel interactie? Meet dat in plaats van conversie. Is je doel 5 % uplift in brand favourabilty? Meet dat in plaats van impressies. Relevantie blijft de sleutel tot succes. Hoe relevanter online display-uitingen zijn, hoe beter.

Gedrag, locatie, content en re-targetting zullen interessanter worden nu meer aanbod geclustered wordt in bijv. veilingen. Steeds meer mensen geven steeds meer van hun privacy weg. Ook de locatie waar ze zijn. Dat geeft de consument vrijwillig weg als er relevante content of aanbiedingen tegenover staan. Steeds meer partijen spelen er op in, kijk naar succes van Layar. Dus: Slimmer targetten, slimmer gebruiken, slimmer meten.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Anton van Elburg

De afgelopen jaren heb ik (Anton van Elburg) me als media-professional op vele manieren met internet bemoeid. Bezoek mijn site aboutcontent.nl.