Aerodynamische vrachtwagen rijdt zes procent zuiniger
/reageer
-
door: Redactie Sync over: natuurkunde, energie, duurzaam op: 25 januari 2012 Vrachtwagens zijn energieslurpers, vanwege hun slechte aerodynamica
Een speciaal staartstuk lost dat probleem op. Vrachtvervoer kan dan een stuk zuiniger
Als er dan toch vrachtwagens op de weg moeten rijden, dan maar liever zo zuinig mogelijk. De ‘Eco Tail’, ontwikkeld door de TU Delft en een Amerikaans bedrijf, zorgt voor een aanzienlijke vermindering van het brandstofverbruik.
TNT Express heeft het aerodynamisch staartstuk succesvol getest op één van haar trucks, meldt de TU Delft. Het rijden met de EcoTail dringt het brandstofverbruik met ruim 6% terug. De EcoTail, ontworpen door het Amerikaanse bedrijf ATDynamics en TU Delft spin-off Ephicas, is een vouwbaar en inklapbaar staartstuk dat aan het einde van de oplegger is bevestigd.
Tijdens de proef van vijf maanden is zowel gekeken naar de brandstofbesparing, als naar het gebruik van de EcoTail door de chauffeur tijdens de operatie. Tijdens een periode van vijf maanden reed een truck met een EcoTail een dagelijkse route tussen Ede en Duiven.
Energieslurpers
Vrachtwagens zijn energieslurpers door hun gebrek aan efficiënte aerodynamica. Ephicas creëert innovatieve oplossingen voor trailers die bijdragen aan brandstofbesparing en een beter milieu. De besparing op de brandstof tijdens de operationele testen was 1,65 liter per100 kilometer. Deze besparing is gerealiseerd op een snelwegtraject.
Er was ook aandacht voor de operationele inzetbaarheid van de EcoTail. De chauffeur onderving geen hinder of vertraging bij docken, laden en lossen door de Ecotail. Met een eenvoudige aanpassing aan de deurhouder wordt voorkomen dat de deuren - iets zwaarder geworden - plots opzwaaien.
Irma Blanke, Director Operations & Services TNT Express Benelux: ‘Het besparen van kosten op de brandstof is niet alleen als business case interessant, maar draagt ook bij aan ons doel om de CO2-uitstoot van onze activiteiten aanzienlijk te verminderen.’
Nog niet op de weg
Voor de pilot met TNT Express heeft Ephicas ontheffing gevraagd bij de Dienst Wegverkeer (RDW). In Nederland bestaan regels voor de maximale lengte van een vrachtwagen. Zo mag een trekker met oplegger niet meer dan 16,5 meter lang zijn. De EcoTail steekt bijna anderhalve meter uit en overstijgt de maximale lengte.
Nadat testen met betrekking tot de verkeersveiligheid waren uitgevoerd, heeft de RDW tijdelijk ontheffing verleend. Deze wegtesten vallen binnen de doelstellingen van het Witboek transport om 60% CO2 te besparen.
Gandert Van Raemdonck van Ephicas over het gebruik van de EcoTail op de weg: ‘Wij zijn heel tevreden met de uitgevoerde testen en de samenwerking met de RDW en TNT Express. Tijdens de operationele testen heeft de chauffeur geen vertraging opgelopen of hinder ondervonden van de EcoTail. De bekomen resultaten bewijzen dat met een simpele oplossing veel brandstof en CO2-uitstoot bespaard kan worden.’
Regels aanpassen
De volgende stap is om de test met de EcoTail uit te breiden op meerdere voertuigen met nationale en internationale bestemmingen. Daarnaast is Ephicas samen met partner PART (Platform for Aerodynamic Road Transport) in overleg met beleidsmakers in Brussel om te komen tot een aanpassing van regelgeving van de maximale voertuiglengte ten behoeve van aerodynamische hulpmiddelen.
Ook interessant:
Ook een auto ontwerp je open source
Range extender geeft elektrische auto toekomst
De auto als elektriciteitscentrale
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook