Nieuws/ Albert Heijn met puC in de koffiezetmarkt /6 reacties

door: Merien ten Houten
over: gadgets, marketing, concurrentie, voedsel
op: 16 oktober 2007

De puC van Albert Heijn ligt in de winkel. Dit nieuwe koffiezetapparaat is een hybride tussen een pad- en een cup-machine. De Senseo is de bekendste en populairste padmachine. In Nederland is daarnaast ook de Nespresso cupmachine van Nestlé te koop.

Met de puC van Albert Heijn wordt de koffievariatie veel groter. Behalve koffie kun je er ook espresso, cappuccino of café caramel mee zetten. Om koffie met een smaakje te maken heb je zowel een pad als een cup nodig. Hierdoor wordt de prijs per kopje hoger. Albert Heijn claimt wel hogere kwaliteit omdat de cups werken met vloeibare zuivelproducten.

Reden voor Ahold een nieuw apparaat te ontwikkelen, is de traagheid waarmee marktleider Douwe Egberts reageert op consumenten. Ze willen meer kwaliteit en keuze, zegt Tuncay Özgüner van Ahold Coffee Company in NRC Handelsblad, maar fabrikanten van koffie en machines spelen daar weinig op in. De groei in koffiepads stagneert. Douwe Egberts heeft aangekondigd te onderzoeken of het systeem van Ahold geen patenten van haar schendt.

In Nederland is Senseo dominant met gemiddeld bijna één apparaat per huishouden. In omringende landen hebben concurrenten eerder ruimte gezien voor een alternatief. Het Amerikaanse Kraft Foods heeft de Tassimo ontwikkeld. Deze machine werkt met t-discs waarmee behalve koffie en koffievarianten ook thee of hete chocolade gemaakt kunnen worden.

Nestlé brengt naast het Nespresso-systeem in verschillende landen ook het Dolce Gusto-systeem. Dit lijkt erg op de Tassimo en maakt het ook mogelijk om met behulp van cups verschillende hete dranken te brouwen.

Al deze systemen zijn niet uitwisselbaar met elkaar. Wie kiest voor een bepaald apparaat moet ook de bijbehorende cups gebruiken. Daar zit ook de winst voor de producent. Net als met printers gaat het hier niet primair om het apparaat, maar om de verbruiksgoederen.

Reageren via Facebook