Allemaal aan de App TV; het is niet meer ver weg /reageer

Allemaal aan de App TV; het is niet meer ver weg

De recente tv-beurs in Cannes bracht opwinding over ‘Smart TV’, voorheen ‘connected tv’, vanouds bekend als ‘WebTV’ en straks misschien ‘App TV’.

De publieke omroep riep in het AD bij monde van programmachef Gerard Timmer enthousiast iets over Facebook TV na de kennismaking met het Israëlische format Connected dat een doorslaande hit werd op de grootste tv-beurs MIP in Cannes. Zelfgefilmde reality op internet met een tv-component.

Big Brother van John de Mol was dus 12 jaar geleden al een fenomenale crossmedia-uitvinding: een tv-programma dat op internet doorging, tegen betaling bij World Online die er haar enige inhoudelijke hit mee had. Nu kunnen programma’s over hetzelfde tv-scherm ‘doorlopen’ en erop ‘interacteren’, maar ook met een ‘tweede scherm’ op de bank dat naadloos inhaakt op het tv-programma.

In Cannes ging een congres als Connected Creativity over ‘Social TV’ en ‘Augmented TV’ en genoot het Nederlands bedrijf als Ex Machina met haar successen met ondermeer The Voice of Holland brede belangstelling.

De creativiteit van de programmamakers wordt uitgedaagd voor het gebruik van internet op televisie en voor het ‘tweede scherm’ als aanvulling op televisie. Pas als de inhoud vernieuwing ondergaat, weet je dat een technologie doorbreekt. Het komt nu aan op creativiteit met de inhoud, techniek en distributie zullen meer en meer volgen.

Philips-tablet?

“Het web is dood”, verklaarden Chris Anderson and Michael Wolff van Wired in augustus 2010. Webverkeer als deel van IP-stromen neemt af, nieuwe platforms worden dominant, met eigen besturingen voor ‘apps’. Het ‘open’ web, door Google ontsloten, verliest relatief terrein. ‘Dood’ is het natuurlijk niet, maar Anderson heeft wel meer rare voorspellingen (’alles gratis’) op zijn naam staan.

Er komt een IP-kabel in de TV en dat noemen we ‘connected TV’. Of minder technisch: de televisie wordt op internet aangesloten en we noemen het ‘Smart TV’. Philips was een voorloper in 2008, ging zelfs reclame (’banners’) verkopen, maar dat waren beginnersfouten. Niettemin blijft de vraag: wat is het bedrijfsmodel voor internet op televisie?

Als kabelaars hun veel te hoge marges voor doorgifte van tv moeten opgeven, wie verdelen dan de nieuwe koek? Dat is volkomen ongewis. Met Apple zie je een keten ontstaan: van iTunes naar de pc, toen naar de iPhone, vervolgens naar de iPad met nu met Apple TV ook naar televisie. De verkoop van toepassingen en hardware krijgt een nieuwe toevoeging. Maar een echte ‘Apple TV’ zien we nog niet.

De meest boeiende partij is Samsung, want die heeft behalve telefoons en tablets, weliswaar met het open systeem Android veel meer aan concurrentie onderhevig, ook in de tv-markt (inclusief blu-ray spelers) een uitstekende positie opgebouwd. Dat geldt ook voor Sony. die overigens minder met telefoons en tablets scoort maar met de PlayStation des te meer.

LG is een goede derde in dit veld, maar Philips balanceert als vanouds op de rand van de pc-markt maar wil er niet in duiken. Toch zou de komst van een Philips tablet voor de hand liggen. Philips flirtte er vier jaar geleden al mee in de medische markt waar zo’n ding voor dokters handig is, maar er werd weinig meer van vernomen. Komt Philips straks met een tablet voor consumenten? “Vooralsnog heeft Philips geen plannen om een tablet te lanceren”, aldus PR-manager Saskia Maas van Philips Consumer Lifestyle Benelux. Samsung is al zeer actief met tablets en Sony komt in de loop van 2011 ook met eigen tablets, ongetwijfeld met functies om met tv’s te communiceren.