Nieuws/ Aluminium korrels voor de waterstofauto /reageer

door: Merien ten Houten
over: chemie, elektrotechniek, duurzaam, mobiliteit, materiaal
op: 19 mei 2007

Met aluminium gallium korrels is het mogelijk om water om te zetten in waterstof. Dit blijkt uit onderzoek aan de Purdue Universtiteit in de Amerikaanse staat Indiana. Dit systeem kan worden toegepast in auto’s maar ook in electronica zoals laptops. Waterstof wordt door velen gezien als de energiedrager van de toekomst. Een belangrijk nadeel van waterstof is dat het moeilijk op te slaan is. Met deze methode wordt waterstof in de auto zelf gemaakt. De reactie levert waterstof, zuurstof en aluminiumoxide op. Er komen geen giftige gassen vrij en de aluminium oxide is te recyclen.

Combinatie

De nieuwe methode is een combinatie van twee al bekende methoden om waterstof te genereren, aldus professor Arvind Varma van de Purdue universiteit. Die methoden waren elk op zich onpraktisch en te duur om toe te passen.

Eén methode is de ontdekking van Herbert C. Brown die gedurende de tweede wereldoorlog sodiumborohydride ontdekte. Samen met water en een katalysator is hier waterstof mee te genereren. Probleem hierbij is dat voor de katalysator dure metalen als ruthenium nodig zijn.

De andere methode is een chemische reactie waarin kleine aluminium deeltjes gecombineerd met water ontbranden. Hierbij komt waterstof vrij. Deze methode is makkelijker maar er komt te weinig waterstof vrij voor brandstofcel toepassingen.

Problemen met temperatuur

“In onze oplossing combineren we beide methoden door wat we noemen een borohydride-metal-water mengels te gebruiken, daar is geen katalysator bij nodig en de opbrengst is genoeg om brandstofcel toepassingen mogelijk te maken,” aldus Varma. “Tot nu toe hebben we in experimenten aangetoond dat we 6,7 procent van het mengels in waterstof kunnen omzetten, dat wil zeggen dat we voor elke 100 gram mengels 7 gram waterstof kunnen produceren. Dat is beter dan de alternatieven die nu op de markt zijn.”
Nu zijn er nog problemen met de temperatuur waarop de reactie plaats heeft. Die ligt ver boven de 100 graden. Nadeel is dat normaal gesproken water verdampt op 100 graden waardoor de reactie niet plaats kan vinden. Door hele kleine aluminium deeltjes te gebruiken en het mengsel in een gel vorm te brengen met een hoger kookpunt lukt het toch om waterstof te genereren. Voor draagbare elektronica moeten nog oplossingen gevonden worden om de ontstane warmte af te voeren.

Als het lukt heeft deze technologie mogelijke toepassingen in auto’s elektronica en zelfs ruimtevaart. Wellicht komt de waterstof economie er dan toch. Hoewel het dan meer een aluminium economie zal lijken, want aluminium is wat je zal tanken als je een auto hebt met deze techniek.

Op de site van Purdue Universtiteit staat een presentatie van deze nieuwe methode.

Reageren via Facebook

Reacties