Amerika volledig in de ban van Facebook.com /3 reacties

Amerika volledig in de ban van Facebook.com

Sla een Amerikaans tijdschrift open of kijk op een gezaghebbende Amerikaanse website en de kans is groot dat je een artikel over de social networkwebsite Facebook.com vindt. Drie jaar geleden holde iedereen nog achter Friendster aan. Toen dat had afgedaan, kwam MySpace, dat nog steeds de grootste is. Maar Facebook lijkt veelbelovender, vooral dankzij zijn user base van 41 miljoen gebruikers. “The world has Facebook fever”, schrijft FastCompany.
De dotcom-hype lijkt terug van weggeweest.

Hype

Facebook begroet op dit moment volgens Time 150.000 nieuwe gebruikers per dag

Net zoals Hyves is Facebook een sociaal netwerk van vrienden, kennissen en zakenrelaties. Facebook (vrij vertaald: smoelenboek) verbindt mensen met vrienden, collega’s, medestudenten en/of buren en wijk- of stadgenoten. Mensen gebruiken Facebook om bij te blijven in vriendschappen, foto’s, links, video’s uit te wisselen en elkaar beter te leren kennen. Op het eerste gezicht niks bijzonders dus. Maar het aantal gebruikers groeit spectaculair. Harder dan van marktleider MySpace, die met 114 miljoen unieke bezoekers in juni van dit jaar (CommScore) nog altijd de lijst aanvoert. Maar als steeds meer Amerikanen op straat, op kantoor en in de metro over Facebook praten, is het zo een hype en kan de groei hard gaan. De website begroet op dit moment volgens Time 150.000 nieuwe gebruikers per dag.

Gesjeesd

Eens gesjeesde student, nu Facebook-CEO: Mark ZuckerbergOprichter en baas bij Facebook is Mark Zuckerberg (23). De gesjeesde student ontving een jaar geleden een bod op zijn bedrijf van Yahoo, dat 1 miljard dollar op tafel wilde leggen. Zuckerberg sloeg het bod af, wetende dat zijn Facebook vele malen meer waard zou worden.
En hij lijkt gelijk te krijgen. Sinds ruim een jaar is er een hele industrie aan het ontstaan rondom Facebook. Zeker sinds mei van dit jaar, toen Zuckerberg besloot het software-platform van Facebook volledig open te stellen voor ontwikkelaars, programmeurs en gelukzoekers van buiten het bedrijf. Sindsdien hebben 8.000 ontwikkelaars meer dan 4.000 nieuwe applicaties ontwikkeld. Van applicaties als De virtuele boekenkast (voor in je profielpagina) tot een idioot spelletjes als Schapen werpen (om samen met je vrienden te spelen).
Steeds meer bedrijven die juridisch en financieel niets met Facebook te maken hebben, maken op de website hun jaaromzet. Zo ontving de ontwikkelaar van het Schaapwerp-spelletje in korte tijd 1 miljoen dollar aan advertentie-inkomsten. “Wie had dat nou gedacht”, mijmert Zuckerberg in FastCompany.

Facebook verdient zelf niets aan die applicaties. Het is Zuckerbergs bewuste keuze. Zolang zijn gebruikers tevreden zijn, vaker terugkomen en het platform bij anderen onder de aandacht blijven brengen, blijft zijn user base groeien. En die enorme groep aan trouwe gebruikers is nou eenmaal veel geld waard. Daarbij: financiële afhankelijkheid van derden, beïnvloedt je zuiverheid. “Laat de gebruiker maar bepalen wat goed is”, vindt Zuckerberg.