Amsterdam krijgt er zes verdiepingen bij /9 reacties

Bezoekers dertig meter onder de grond (Strukton Groep)Voor veel bezoekers zal het even wennen zijn om dertig meter af te dalen voor een bezoek aan de tennisbaan. Led-lichtprojecties van de bovengrondse herkenningspunten helpen de bezoekers zich ondergronds te oriënteren. Obladen relativeert echter het belang van daglicht. ‘Wie hele dagen werkt in een warenhuis ziet ook bepaald niet veel zonlicht.’

Haken en ogen

De plannen van Strukton zijn even verfrissend als ambitieus. Toch ziet Tjeerd Herrema, wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur van Amsterdam, veel haken en ogen aan Amfora. ‘Ik zal het plan in zijn totaliteit niet toepassen. Aspecten als kosten en tunnelveiligheid worden volgens mij nog onderschat. Het idee om auto’s diep het centrum in te voeren strookt bovendien niet met onze beleidslijn.’

De gemeente vindt delen van het plan niettemin interessant. Zo plant de gemeente een brainstormsessie met Strukton en de stadsdelen over de functies die wel onder de grond kunnen verdwijnen.

De gemeente onderzoekt ook de mogelijkheid om parkeergarages te bouwen onder de grachten. ‘Misschien brengt de poldermethode van Strukton de haalbaarheid van deze bestaande plannen dichterbij’, zegt Herrema. De wethouder verwacht nog voor het eind van de zomer meer duidelijkheid te kunnen geven.

Miljardenproject

Wat kost een ondergronds gangenstelsel, met zes parkeerlagen, een klimaatbeheersingssyseem en nog veel meer? Ongeveer tien miljard euro, zegt Bas Obladen, senior consultant bij Strukton. ‘Dat lijkt veel, maar je moet het uitsmeren over twintig jaar’, voegt hij eraan toe. Ter vergelijking: de teller van het hoofdstedelijke project Noord-Zuidlijn staat inmiddels op euro 2,02 miljard.

Blik én water

‘Het klimaatprobleem, maar ook de toename van inwoners en automobilisten dwingt ons tot een ander gebruik van de ruimte.’

Ondergrondse parkeergarages in Nederland hoeven niet uitsluitend te dienen als opbergplaatsen van stilstaand blik. Volgens Han Admiraal, directeur van het kennisCentrum voor Ondergronds Bouwen, kunnen ondergrondse opslagruimten soelaas bieden om overtollig regen- en rivierwater af te voeren. In de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur gebeurt het al. Admiraal: ‘Het klimaatprobleem, maar ook de toename van inwoners en automobilisten dwingt ons tot een ander gebruik van de ruimte.’

Toch komt het in Nederland niet echt van de grond. ‘Nederland is nu eenmaal een delta. Dat betekent dat je moet bouwen in een slappe bodem met hoge grondwaterstanden’, zegt Johan Bosch, hoogleraar Ondergronds Bouwen in Delft. ‘Het land is gevormd door aangespoelde klei uit zee en rivieren. Dat bemoeilijkt ondergronds bouwen. Hiervoor zijn veelal waterdichte constructies nodig die blijven drijven én niet omhoog komen.’ De bouwput voor een ondergronds metrostation bijvoorbeeld moet heel sterk zijn en stijf, en al het water moet worden weggepompt. Bosch: ‘Er komt dus nogal wat technologie bij kijken, maar we kunnen het wel.’