Augmented reality in het onderwijs: hype or hope? /reageer

Een kleine stap lijkt het dan nog naar een tablet op je bureau met verrijkte onderwijscontent: Tekst en beeld op een touchscreen, gelardeerd met filmpjes, animaties, infographics, urls, wiki’s, social media, quizjes, games en 3D-modellen. Het fysieke lesmateriaal zal dan mogelijk uitsluitend bestaan uit markers en QR-codes, op maat gemaakt voor elke leerling.

De markerbased toepassingen van AR halen de wereld het klaslokaal binnen. Met de locationbased toepassingen kun je als scholier de wereld buiten het klaslokaal bestuderen. Download de Layar app op je mobiel, kies een categorie (bijvoorbeeld architectuur), laadt de layer Rijksmonumenten, neem de tram naar de Dam en richt je mobiel op het Paleis. Naast het gebouw verschijnt in beeld de naam van de bouwmeester Jacob van Campen en het bouwjaar 1648.

De layar-browser biedt nu in een groot aantal categorieën layers op de smartphone aan die via het camerabeeld de ons omringende wereld voorzien van extra-informatie. De locatationbased AR-techniek verandert de smartphone plaatselijk in een stadsgids en pocket-encyclopedie.

De verdwenen watertoren van Watergraafsmeer

De categorie ‘Educatie’ (31 layers) van Layar biedt concrete voorbeelden van buitenonderwijs. Scholieren kunnen in het kader van een les geschiedenis bijvoorbeeld met hun mobiel op pad, op zoek naar een verdwenen watertoren in het park waar ze dagelijks doorfietsen. Het beeld van de camera toont de watertoren, precies op de plek waar hij vroeger stond. De scholieren van een vmbo uit Oudenbosch kunnen een Helofytenfilter-layer downloaden.

Op locatie leren de leerlingen over de werking van ecologische filters. Rond de vijver zijn verschillende markers aangebracht die via een tablet met camera demonstreren hoe riool en afvalwater gefilterd worden met behulp van planten. Hierdoor hebben de leerlingen buiten geen boeken en lesmateriaal meer nodig en toch alle informatie bij de hand.

Hype, Hell or Hope

Omdat de experimenten met AR in het onderwijs in volle gang zijn is het nog veel te vroeg om een conclusie te trekken. Zoals bij elke technologische innovatie groeit de afhankelijkheid. Wanneer de GPS of de internetverbinding uitvalt kan er nauwelijks meer les gegeven worden. Nu merk je al dat veel layers van Layar het slecht doen omdat op een locatie geen wifi beschikbaar is.

Vooral mensen van boven de dertig zullen wel eens denken bij dit soort ontwikkelingen: ‘Doe alle apparaten uit, lees je schoolboek en bespreek de lesstof met je leerkracht. Vertrouw op je eigen kritische waarneming en op je geheugen, als bron van kennis.’

Maar dat was voor de komst van internet. Het web staat inmiddels bomvol met aanvullende kennis over al die zaken die we vroeger graag op locatie hadden willen ‘toevoegen’,‘raadplegen’ of ‘visualiseren’. Maar dat was niet mogelijk. Thuis werd een verouderde Winkler Prins opengeslagen. Scholieren van nu weten geeneens meer wat dat is. Met de wiki-app op hun smartphone hebben ze een volledige bibliotheek in hun zak zitten.

Ook interessant:

Het digibord: een reuze iPad aan de wand
De Terminator-contactlens is weer een stap dichterbij
Zo ziet het mobieltje van de toekomst eruit
Vergaderen: online, virtueel en met augmented reality

Reageren via Facebook

Reacties

Over Marlin Burkunk

Marlin Burkunk is specialist online media in de sectoren zorg en onderwijs. Hij blogt over nieuwe media als leermiddel voor scholieren.