Nieuws/ Australische bank lanceert iPod-index /reageer

door: Ewald Smits
over: financiering, marketing, media, mobiel
op: 19 januari 2007

Met de CommSec iPod Index introduceert de gelijknamige Australische bank een variant op de BigMac Index. Net zoals de BigMac-index wil de iPod-index de bewegingen op de valutamarkt inzichtelijk maken. Op de dag van introductie voorspelt de index een devaluering van de Australische dollar van 15 percent ten opzichte van de US dollar. “Muziek in de oren van exporteurs”, beeldspraakt de krant.

Big Mac

In 1986 bedacht het gezaghebbende economie-weekblad The Economist de index wier naam afkomstig is van de McDonalds hamburger. De index geeft aan of een specifieke valuta is onder- of overgewaardeeerd ten opzicht van andere valuta. Het tijdschrift koos voor de BigMac omdat deze over de hele wereld op dezelfde wijze wordt bereid èn verkocht.

Purchasing Power

Valuta-analisten hebben een aantal methoden om te voorspellen hoe de waarde van valuta zich gaat ontwikkelen. Een methode, die vooral op de lange termijn accurraat blijkt, is de Purchasing Power Parity, ook wel PPP genoemd. De BigMac Index van The Economist kijkt ook naar de inkoopkracht; ze heeft daarmee een betrouwbare reputatie opgebouwd in de voorspelling van de waarde-ontwikkeling van valuta. De idee achter de index is dat als een BigMac in Australie goedkoper is dan in de VS, uitgedrukt in US dollars, de waarde van de Australische dollar is gedevalueerd.

21 miljoen iPods

Ook de iPod wordt over de hele wereld verkocht en is overal hetzelfde van samenstelling. Net zoals bij de BigMac geven de prijsverschillen per valuta een indicatie van hoe sterk de munt ervoor staat. “Geen enkele PPP is perfect, ook de iPod-index niet”, zegt Craig James, chef economie bij CommSec in de Sydney Moring Herald, “net zoals geen enkel valutamodel volledig juist is.”
Apple verkocht 21 miljoen iPods wereldwijd in het laatste kwartaal.

Reageren via Facebook

Reacties