Nieuws/ Auto op perslucht een feit /20 reacties
door: | Ewald Smits |
---|---|
over: | energie, duurzaam, mobiliteit, materiaal |
op: | 15 februari 2007 |
Twee Franse ingenieurs uit Nice hebben een bestelauto ontwikkeld die rijdt op geperste lucht. De auto, CityCat gedoopt, heeft een topsnelheid van 110 kilometer per uur en kan op een volle tank vierhonderd kilometer rijden. De motor op perslucht, is behalve voor de aandrijving van de auto’s ook geschikt voor de opwekking van elektriciteit. In hybride versie (perslucht gecombineerd met elektriciteit) heeft de auto een veel grotere actieradius.
Tegelijkertijd ontwikkelde een Australische ingenieur een nieuw soort motor op perslucht die met niet meer dan 6 kilo aanzienlijk kleiner en lichter is dan een reguliere motor. Deze persluchtmotor wordt nu nog alleen gebruikt voor trolleys op de groenteveiling in Melbourne.
Werking
De Franse motor is gebaseerd op de traditionele automotor, maar gebruikt in plaats van een ontploffinkje door benzine, gas of diesel, perslucht om de zuigers op en neer te laten gaan. Dit filmpje maakt de werking duidelijk:
Marktleider
Autofabrikant Tata Motors, met vier miljoen auto’s en een omzet van 5,5 miljard dollar marktleider in India, heeft zojuist een overeenkomst (pdf) gesloten met MDI. Samen gaan de twee partijen voor India schone auto’s bouwen door de persluchttechnologie toe te passen en verder te ontwikkelen.
MDI is een klein familiebedrijfje gevestigd in Carros, nabij het mediterrane Nice en wordt geleid door de gebroeders Guy en Cyril Nègre. De broers zetten zich al jaren in om goed toepasbare technologie te ontwikkelen die de ecologie spaart.
Reacties
- Leo Schrader: "Ik ben bezig een Energie Opslag systeem te ontwikkelen ..."
- OpaRadijs: "Ik ben geen techneut, maar 'gevoelsmatig' (jaja!) ben ik e..."
- laurent: "ik volg deze al een tijtje op, en ik stel me de vraag of de ..."
- john: "het is geweldig, doe mij er maar een, door de files kan je toch..."
- Happy: "Handiman heeft volkomen gelijk. Niks stroom. Maar laten we n..."
- Reageer zelf
Reageren via Facebook