B Corp Yarrah: pionier in biologische diervoeding /reageer

B Corp Yarrah: pionier in biologische diervoeding

Steeds meer Nederlandse bedrijven willen het prestigieuze Benefit Corporation (B Corp) certificaat binnenhalen. Maar het succesvol doorlopen van de beoordelingsprocedure is makkelijker gezegd dan gedaan. Het kost bedrijven namelijk flink wat energie om aan het strenge eisenpakket van dit keurmerk te voldoen. Bas van Tongeren, CEO van het volledig biologische honden- en kattenvoermerk Yarrah deelt zijn ervaring.

Duurzaam in brede zin

Wie denkt dat een B Corp-certificering zomaar een keurmerk is, heeft het mis. Aan de hand van een uiteenlopende vragenlijst moeten organisaties aantonen hoe duurzaam ze zijn, om het vervolgens statutair vast te leggen. De vragenlijst raakt duurzaamheid in de breedste zin van het woord, waarin ondernemingen worden beoordeeld op basis van vijf thema’s: bestuur (governance), werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. De B Corp titel is niet voor iedereen weggelegd: wereldwijd krijgt 55 procent van de bedrijven die de assessment invullen de certificering niet.

Goed voor mens, dier en klimaat

Yarrah behoort niet tot die 55 procent. Want hoewel het veel bedrijven enorm veel tijd kost om het assessment in te vullen, behaalde Yarrah de certificering in slechts zes maanden. Bas van Tongeren verklaart dit: “Yarrah is in 1992 opgericht en vanaf de start volledig biologisch. Dus al vanaf het begin moest alles in de productieketen precies kloppen. En dan heb ik het niet alleen over ons eigen productieproces, maar ook over dat van de leveranciers waarmee we werken.” Het feit dat een product ‘biologisch’ is, weerhoudt Yarrah er niet van om de kwaliteitsmanager dit extra te laten controleren. “Wij leggen de biologische lat extra hoog voor onszelf, zodat we zeker weten dat het écht goed zit. Daarnaast hebben we een aantal jaar geleden besloten om alleen nog maar Nederlandse windenergie te gebruiken en hebben onze geschenken iedere kerst een maatschappelijke insteek. Afgelopen jaar ondersteunden we bijvoorbeeld de horecabranche door te kiezen voor een dinercheque als kerstcadeau voor onze collega’s. Ook onze verpakkingen zijn sinds kort volledig recyclebaar. We zetten kortom alles op alles voor mens, dier en klimaat.”

Van Tongeren ziet de certificering als een middel om zijn bedrijf scherp te houden. “Of het nu gaat om de inkoop van onze ingrediënten, onze receptontwikkeling of de manier waarop wij onze producten verpakken en vervoeren: wij kijken naar de totale impact en willen hierin de juiste keuze maken. Het B Corp-certificaat versterkt deze overtuiging en sluit dus nauw aan op ons DNA. Wij willen ons nu nog meer op de medewerkers focussen om de volgende stap te maken. Employee empowerment, betere ouderschapsverlof- en mantelzorgregelingen en bijvoorbeeld financieel meeprofiteren van bedrijfssuccessen zijn dingen die we nu voorzichtig aan het onderzoeken zijn. We zitten nu op een score van 87.9 punten en we willen graag de 100 puntenbarrière doorbreken.”

Nederlandse B Corp-community

Wereldwijd hebben ondertussen 3905 bedrijven het B Corp-certificaat. Deze B Corps zijn verspreid over 74 landen en verdeeld in 150 sectoren. Nederland telt er ruim 125. Ieder jaar zijn er 30 procent nieuwe B Corps bijgekomen. De aanvragen zijn in 2020 zelfs verdubbeld met een totaal van honderd nieuwe aanmeldingen en in het eerste kwartaal van dit jaar hebben zich maar liefst veertig bedrijven aangemeld.

Nederland heeft na Frankrijk en Italië de grootste B Corp-community van Europa, maar binnen de Europese B Corp-beweging worden Nederlandse B Corps vaak gezien als pioniers. Nederlandse merken als Tony’s Chocolonely, Triodos Bank en WeTransfer zijn door hun positieve impact, gedreven missie, collectieve actie en succesvol leiderschap een voorbeeld voor andere bedrijven in binnen en buitenland.

Voor meer informatie over B Corps, bekijk https://bcorporation.net/

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.