Bag&Buy: Nederlands eerste verpakkingsloze kruidenier /reageer

Bag&Buy: Nederlands eerste verpakkingsloze kruidenier

Even boodschappen doen wordt een compleet nieuwe ervaring met de introductie van de verpakkingsloze kruidenier. Deze supermarkt voert een volledig verpakkingsloos assortiment waar klanten hun yoghurt dus niet uit een pak kopen, maar uit een grote bak overscheppen in zelf meegenomen tupperwarebakjes.

Nadat er in Duitsland, België, Oostenrijk en Frankrijk al vergelijkbare winkelconcepten zijn gelanceerd, zal er ook in Nederland een eigen variant verschijnen van deze verpakkingsloze kruideniers. Het initiatief komt van de Nederlandse ondernemer Wim van Dijk die met behulp van het crowdfundingsplatform doorgaan.nl al bijna 75.000 euro heeft opgehaald voor zijn eigen verpakkingsloze supermarkt dat de naam Bag&Buy zal dragen. De geldinzamelingsactie liep gisteren op zijn eind waardoor er nu gekeken kan worden naar winkelruimte voor het eerste Bag&Buy filiaal. Deze winkel komt naar alle waarschijnlijkheid in Utrecht te staan. Na een enquête, die Van Dijk afnam onder zijn sponsoren, bleek dat de populairste locatie te zijn voor de eerste winkel. Verwacht wordt dat deze in 2015 geopend zal worden.

Verpakkingsvrij winkelen

In de filialen van Bag&Buy wordt het gehele assortiment verpakkingsloos gepresenteerd en verkocht. De producten worden niet aangeboden vanuit een schap, maar verkocht uit bakken, dispensers, kruiken en vaten. Dit concept is de laatste jaren sterk in opmars. Dit heeft te maken met de trend waarin consumenten steeds bewuster omgaan met het doen van de dagelijkse boodschappen. “Zij willen niet meer bedonderd worden met iets dat goed lijkt, maar uiteindelijk toch een plofkip blijkt te zijn”, aldus Van Dijk in nrc.next. Tevens is deze manier van shoppen een prima uitkomst voor consumenten die een nieuw product willen proberen zonder er meteen een grote hoeveelheid van te moeten kopen. Ook de afvalstroom wordt hiermee tot een minimum beperkt waardoor het concept ook duurzaam is.

De ondernemer

Van Dijk heeft door de jarenlange verkoop van bulklevensmiddelen veel ervaring opgedaan met zelftap- en zelfschepsystemen. Daarnaast is hij als ervaren franchisemanager een kenner van franchiseorganisaties. Het idee van zijn eigen verpakkingsvrije supermarkt deed hij op in Amerika in de biologische supermarkt Wholefoods. Binnen deze winkelketen heeft elk filiaal al sinds de oprichting een afdeling bulk foods waar klanten hun eigen hoeveelheden kunnen bepalen. “Ik werd gegrepen door de mogelijkheden en zag zo’n winkel in Nederland voor me”, aldus Van Dijk. “Het past in de tijd van bewuster kopen en bewuster keuzes maken.” Na de opening van de eerste Bag&Buy is het de ambitie van Van Dijk om het concept tot leven te brengen door in elke stad een filiaal te openen. Hiervoor zullen in 2016 de eerste stappen worden gezet.

Uitsluitingen

Aangezien alles dat in Bag&Buy gekocht kan worden verpakkingsloos wordt aangeboden, zullen consumenten er niet hun complete boodschappenlijstje kunnen afwerken. Een aantal producten kunnen namelijk niet verkocht worden zonder een verpakking. Daar liepen onder andere de oprichters van Robuust, een vergelijkbaar winkelconcept in Antwerpen, tegenaan. Mozzarella en kokosmelk zijn voorbeelden van dit soort producten. Zeker kokosmelk is alleen maar goed te houden als het continu geschud wordt en dat gaat niet als het in een grote tap zit.

Crowdfunding

Niet alleen heeft Van Dijk met zijn idee van een verpakkingsloze winkel een innovatief bedrijfsplan, het bedrijfsplan wordt ook op een innovatieve manier gefinancierd. Met het crowdfundingsplatform doorgaan.nl werd op 1 oktober een geldinzamelingsactie gestart en konden enthousiastelingen hun steun betuigen aan het project middels een donatie. Voor donaties hoger dan 25 euro werden sponsoren beloond met kortingen en tegenprestaties. Het doel was om hiermee 75.000 euro op te halen en dit is, nu de actie inmiddels is gesloten, nagenoeg gelukt. De 75.000 euro is nodig om te kunnen investeren in onder andere dispensers, bakken, stellingen, inrichting, voorraad, verlichting, koeling, machines, de opslagruimte en marketingacties.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.