Nieuws/ Belgen krijgen bus op waterstof /reageer

door: Gerard Ringenaldus
over: energie, duurzaam, mobiliteit, bedrijfskunde, materiaal
op: 29 juni 2007

Vanaf 1 juli kunnen de reizigers tussen Lier en Antwerpen meerijden met een wereldprimeur: de eerste volwaardige hybride bus op waterstof ter wereld. Deze bus stoot geen schadelijke stoffen uit, en is zeer stil. De Vlaamse busbouwer Van Hool heeft samen met zes partners de bus gebouwd. De Lijn zal de bus een halfjaar leasen en daarna het project evalueren.

De nieuwe brandstofcelbus is een wereldprimeur. Hij is de eerste volwaardige hybride bus (waterstof-elektrisch) die rem-energie recupereert. Daardoor heeft hij veel minder energie nodig dan de eerdere brandstofcelbussen. Daarnaast heeft hij dezelfde capaciteit (tot 104 reizigers), levert hij dezelfde prestaties en heeft hij dezelfde actieradius (tot 350 km) als een moderne dieselbus. Om dit te bereiken ontwikkelde busbouwer Van Hool een bus van 13,2 meter lang met drie assen.

Nul uitstoot

Dankzij een nuluitstoot is de waterstofbus erg milieuvriendelijk. Omdat er geen verbrandingsproces is, stoot de bus geen schadelijke stoffen uit zoals CO2 (broeikaseffect) en NOx (zure regen). Ook van fijn stof is geen sprake. Uit de uitlaat komt alleen een wolkje waterdamp. De bus is ook aanzienlijk stiller dan een moderne dieselbus. Dat komt omdat er geen bewegende mechanische delen zijn in de brandstofcel.

Zuiniger en efficiënter

De waterstofbus is een hybride voertuig. Dat betekent dat hij wordt aangedreven door twee krachtbronnen. Enerzijds is er een brandstofcel die waterstof omzet in elektrische energie. Naast een tankvoorraad van 40 kilo waterstof heeft de bus batterijen die worden opgeladen als er een energie-overschot is.
Dit overschot is enerzijds afkomstig van de brandstofcel en anderzijds van de gerecupereerde remenergie. Hierdoor gaat er nagenoeg geen energie verloren en volstaan de waterstoftanks om 350 kilometer te rijden. Door de hybride aanpak verbruikt de bus minder brandstof, en is hij veel efficiënter dan een bus met één krachtbron.

Brandstof van de toekomst

Waterstof is de brandstof voor de toekomst. Het is milieuvriendelijk en onuitputtelijk. Momenteel wordt waterstof vaak geproduceerd met fossiele brandstoffen, via reforming van aardgas, vergassing van steenkool of elektrolyse van water. Deze methodes gaan gepaard met de uitstoot van CO2. Het is ook mogelijk om hiervoor schone energie te gebruiken, zoals windkracht. Als dat het geval is, is de technologie 100% milieuvriendelijk.

Reageren via Facebook

Reacties