Big TV is watching you /reageer

Big TV is watching you
  • door: Redactie Sync
    over: internet, marketing
    op: 27 november 2014
  • Door het verzamelen van data weten zenders binnenkort wat je kijkt

  • Het zal daarom niet zo lang meer duren voordat ze dit gebruiken voor gerichte reclame

De tijd van eenrichtingsverkeer met je televisie is voorbij. Tegenwoordig weet je televisie meer over je dan je zelf waarschijnlijk realiseert, of beter gezegd, de online on-demand streamingdiensten waarvan je gebruik maakt. Door middel van analyses en data weten deze aanbieders van content wat jij het liefst wilt zien, wat je naast televisie kijken doet en wanneer je televisie kijkt. Misschien dat je je inderdaad toch begluurt voelt door je eigen televisie. Programma-aanbieders willen het liefst alles van hun klanten weten, wie ze zijn, wat ze doen en vooral waar ze het liefst naar kijken. Waarom? Het antwoord hierop is vrij simpel, hoe meer televisiebedrijven weten wat hun kijkers leuk vinden des te beter kunnen ze hun programmakeuze hierop afstemmen. Kijkers die een programma aangeboden krijgen die ze leuk vinden, blijven ook langer voor de buis hangen en hun waardering voor de zender of omroep zal naar alle waarschijnlijkheid ook stijgen.

Data verzamelen

Zo maakt online streamingsdienst Netflix graag gebruik van de data die zij verzamelen over hun kijkers. Deze data zorgt ervoor dat Netflix een schat aan data tot haar beschikking heeft. De videodienst analyseert namelijk het gedrag van ruim vijftig miljoen gebruikers wereldwijd. En die vijftig miljoen gebruikers zijn weer goed voor zo’n twee miljard uur aan televisie en film kijken. Netflix verzamelt bijvoorbeeld waar gebruikers op klikken of wanneer ze een pagina verlaten. Het gebruik van dit soort data-analyses, ook wel consumer intelligence genoemd, gebeurt nog relatief weinig, hoewel verschillende video en televisie contentdiensten er al wel mee bezig zijn. Het doel van consumer intelligence is namelijk om de kijker op zijn of haar wenken te bedienen. Zo kunnen bijvoorbeeld omroepen met de nieuwe app waarmee gebruikers programma’s kunnen terugkijken, meer informatie dan ooit inzamelen over hun kijkers of ze nou op hun telefoon, laptop of televisie programma’s terugkijken.

Adverteerders

Niet alleen zenders zijn uitermate geïnteresseerd in jouw kijkgedrag, ook voor adverteerders is dit waardevolle informatie. Adverteerders willen niets liever weten wie er achter die laptop, tablet of mobiele telefoon zit. Ze willen je kennen, weten waar je van houdt en vooral hoe ze je het beste kunnen benaderen. Door de data zien adverteerders of je wel of niet potentieel in hun product bent geïnteresseerd. Het advertentiemodel dat adverteerders nu gebruiken is hetzelfde als waarmee internetgiganten zoals Facebook en Google groot zijn geworden. Hoewel de Nederlandse streamingdiensten nog lang niet zover zijn als Google of Facebook, begint het er wel aan te komen. De zenders zijn zich ervan bewust dat maar weinig mensen de moeite nemen om de privacyvoorwaarden goed door te nemen wanneer zij akkoord gaan met het gebruik van een app. Gebruikers geven dus toestemming om hun naam, e-mailadres. geboortedatum, geslacht en locatiegegevens te delen met de apps en andere on-demand diensten. Waardevolle informatie voor de adverteerders, zo kunnen zij namelijk gericht lokale of specifieke aanbiedingen gericht op geslacht doen. De tijd dat mannen verveeld worden met reclames over beautyproducten is dan voorbij.

Meeluisteren

De nieuwe app van de NPO kan ‘meeluisteren’ met wat de gebruiker aan het kijken is, zodat zij een eventueel tweede scherm bij een programma synchroon kunnen laten lopen met het programma. Hierdoor kan een kijker direct meespelen met een quiz of direct stemmen tijdens een talentenjacht. Voor de NPO is dit ook weer een zeer groot voordeel, want door de app kan STER de kijker specifieke of extra aanbiedingen doen tijdens het reclameblok. Een woordvoerder van de NPO benadrukt in De Trouw dat de NPO geen gegevens opslaat. Wel willen zij eind dit jaar gaan starten met gerichte aanbevelingen voor programma’s, in navolging van Netflix. Volgens de woordvoerder gaat dit echter alleen gebeuren bij de mensen die aangeven dat zij dit willen.

Kostbare techniek

Of de televisie voortaan inderdaad meekijkt in je woonkamer is nog maar de vraag. Arno de Keizer van Zoomin.tv, een bedrijf dat video’s maakt voor meer dan 2500 websites in verschillende landen, geeft aan dat de techniek van data-analyses nog lang niet zo gemakkelijk is als het lijkt en bovendien erg kostbaar. De techniek moet dus nog wel verbeterd worden om écht met de kijker mee te kijken. Toch is het waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat de televisie echt de woonkamer in kijkt. De vraag is daarmee niet hoe lang het gaat duren, maar wanneer het gaat gebeuren.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.