Bob Pieterson (Worldmeetings) over het belang van technologie /reageer

Bob Pieterson (Worldmeetings) over het belang van technologie

Hij komt oorspronkelijk uit het hotelwezen, maar oprichter Bob Pieterson staat inmiddels al een kwart eeuw aan het hoofd van online intermediair Worldmeetings. En alhoewel een groot deel van de systemen er draait op pure technologie, blijft voor de entrepreneur ook de menselijke maat belangrijk.

Nadat hij een opleiding volgde aan onder meer de Hotelschool in Maastricht kwam Pieterson in Londen terecht. Daar maakte hij kennis met het intermediairschap en het initiatieven op het gebied van venue finding: het vinden van de geschikte eventlocatie. Begin jaren ’90 haalde hij deze manier van werken – en daarbij het innemen van de positie van bemiddelaar tussen opdrachtgever en opdrachtnemer – naar Nederland. Worldmeetings was geboren.

De focus van Worldmeetings ligt op het boekingsproces. Het bedrijf zorgt ervoor dat dat van begin tot eind geoptimaliseerd is en besparingen waar mogelijk gerealiseerd worden. “Worldmeetings is echt ‘what you see is what you get’. We hebben de deskundigheid in huis op het gebied van externe meetings, overnachtingen en het boekingsproces dat daarbij hoort.”

Boeking in ‘no time’ geregeld

Zonder techniek kan het bedrijf niet. “Zo hebben we alle prijzen van locaties in complete databases staan. Dat scheelt wat stappen in het verwerkingsproces. Als een klant een locatie wil boeken hoeft die laatste alleen maar aan te geven of er ruimte is en eventueel de prijs aan te passen. De boeking is in no time geregeld. Dat is misschien wel het geheim van Worldmeetings, dat we naast scherpe systemen ook goede websites en koppelingen met locaties en bedrijven hebben.”
Wordmeetings was er vroeg bij als het gaat om technologische ontwikkelingen. “In onze beginjaren hebben we zelf in 1,5 jaar een direct marketing-systeem omgebouwd tot een reserveringstool. Al vrij snel daarna, rond 1994, kwamen we in contact met een automatiseringspartij die ons hulp bood. In 1995 lanceerden we onze eerste website.” En Worldmeetings staat niet stil. “Twee jaar geleden zijn we begonnen met het aanbieden van de mogelijkheid online een zaal uit voorraad te boeken. Op dit moment zijn wij in gesprek met diverse meetinglocaties om de systemen te koppelen met alle efficiency van dien voor betrokken klanten en locaties.”

Menselijke maat

Toch hecht Pieterson ook veel waarde aan het menselijke aspect in de organisatie. “Dat maakt ons uiteindelijk tot wie we zijn, naast die goed georganiseerde techniek. We hebben een servicecenter met twintig medewerkers, die de boekingen coördineren en telefoontjes en mails voor hun rekening nemen. Zonder hen kunnen we niets. Niet iedereen is immers even handig met technologie, dus een menselijke back-up is dan fijn.”
En Worldmeetings is nog lang niet klaar als het gaat om technische innovatie. Pieterson voorspelt bijvoorbeeld een grote invloed van robotisering op de meetingmarkt. En personalisatie wordt belangrijker. “Bijvoorbeeld door je klant direct naar dát deel van de website te sturen waar hij of zij antwoord vindt op persoonlijke vragen. Het komt erop neer dat je in de loop der tijd zoveel mogelijk kansen op menselijke fouten uit het proces haalt. Lijntjes moeten korter en het proces duidelijker. Maar…”, zo benadrukt de ondernemer nog maar eens, “… wel altijd met de menselijke maat in het achterhoofd.”

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.