Strijd tussen Airbus en Boeing is goed voor milieu en comfort /reageer

De 787 is nu al een succes.Animatie van de 787 assemblage Boeing heeft al 677 orders van 47 maatschappijen binnen voor de 787 Dreamliner, de beste lancering van een commercieel vliegtuig van Boeing ooit. Dankzij het toestel haalde Boeing in 2006 voor het eerst in vijf jaar meer bestellingen binnen dan de Europese concurrent Airbus. De 787 is nu al tot en met 2015 uitverkocht, aldus Boeing.

In 2008 worden de eerste toestellen aan klanten geleverd.

Airbus reageert: de A350

Oorspronkelijk wilde Airbus op de Dreamliner reageren met een ge-update versie van de A330 en A340. Net zoals Boeing een Next Generation versie van de 737 had ontwikkeld als antwoord op de A320. Airbus zat namelijk krap bij kas door de ontwikkeling van de A380. Het ontwikkelen van het grootste passagiersvliegtuig te wereld koste meer en duurde langer dan voorzien. Een geheel nieuw vliegtuig ontwikkelen is een zeer kostbare zaak, iets waar Airbus geen zin in had.

Airbus A350

De luchtvaartmaatschappijen zagen dit niet zitten. Ze waren zeer ontevreden over de voorstellen die Airbus deed en dreigde en masse te kiezen voor de Dreamliner. Airbus herzag haar plannen en kwam met een voorstel voor een compleet nieuw vliegtuig met een grotere romp dan de A320 en A340 toestellen.

Het antwoord van Airbus op de 787 is de 350 XWB geworden. Ook in dit vliegtuig wordt composiet materiaal toegepast, maar wel op een aluminium frame. Ook zal het in Delft ontwikkelde Glare worden toegepast op de A350. Glare is een vezel versterkt aluminium dat ook al op de A380 wordt toegepast. Stork produceert de Glare onderdelen voor de A380.

Het vliegtuig is groter geworden dan de 787. De romp is 12 centimeter breder dan de 787. De A350 biedt plaats aan 270 tot 412 passagiers, afhankelijk van versie en inrichting. Het interieur zal mede door BMW worden vormgegeven.

Door deze veranderingen concurreert de A350 straks zowel met de 777 als met de kleinere maar meer efficiënte 787.

Airbus claimt dat haar nieuwe toestel nog goedkoper is in brandstof en onderhoud dan de nieuwe Boeing. Zo zou het brandstofverbruik per zitplaats 7% lager zijn bij de A350 vergeleken met de 787. Boeing zegt dat deze vergelijking mank gaat omdat de A350 een groter toestel is.Specificaties Airbus A350 (Bron: Wikipedia)

In 2012 krijgen we de A350 voor het eerst te zien, vijf jaar na de lancering van de 787. Airbus heeft nu al 154 orders en 100 aankoopintenties binnen voor de A350. Ook dit vliegtuig lijkt een succes te worden.

Economische groei zonder overlast groei

Uiteindelijk zullen deze vliegtuigen een flinke impact maken. Niet alleen voor passagiers die stiller en comfortabeler vervoerd kunnen worden, maar voor de volledige luchtvaartindustrie. Luchthavens hebben moeite om uit te breiden. Schiphol mag wel groeien maar de overlast van Schiphol mag niet groeien. Dat kan deels worden opgelost met grotere vliegtuigen, die leveren per passagier minder overlast. Maar dat werkt niet altijd, er zijn routes waar het inzetten van een A380 nooit rendabel zal zijn. Daarom moeten kleinere vliegtuigen ook efficiënter worden. Een paar grote stappen worden nu gezet.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Merien ten Houten

Merien ten Houten (1971) was tien jaar geleden een van de oprichters van ilse.ilse Media is ook vandaag nog een toonaangevende internet uitgever. Merien ten Houten is nu buiten zijn eigen merien bv betrokken bij verschillende projecten.