Brandstofcel op waterstof breekt door
/4 reacties
-
door: Redactie Techbusiness over: energie, duurzaam, mobiliteit op: 24 januari 2011 De brandstofcel op waterstof wordt een doorslaand succes in 2011.
Dat voorspelt Deloitte in zijn jaarlijkse TMT Predictions-rapport.
Volgens de consultants van Deloitte, die in TMT Predictions 2011 hun licht laten schijnen over de ontwikkelingen in 2011 op het gebied van technologie, media en telecommunicatie, is waterstof op bepaalde plekken en voor specifieke behoeften een uitkomst, ondanks de hoge kosten en gebrek aan goede infrastructuur. Niet in auto’s zullen we de brandstofcel vaker vinden, maar in stationaire generatoren en in heftrucks.
Waterstofauto
Een jaar of tien geleden gold waterstof, in combinatie met de brandstofcel die het spul zou omzetten in elektriciteit, als dé toekomst voor de voortbeweging van auto’s. Het alternatief voor de verbrandingsmotor is er in 2010 niet in miljoenen aantallen gekomen, vanwege de technische complexiteit en het uitblijven van een dramatische prijsstijging van olie.
Energie opslag
Bovendien is waterstof nergens in grote hoeveelheden te winnen: in de regel moet je er via elektrolyse net zoveel energie instoppen als eruit te halen valt. Het denken over de brandstofcel is daardoor ook veranderd: het dient meer en meer als alternatief voor een accu, als opslag van energie. Voor dat doel is er voldoende emplooi, denkt Deloitte.
Heftrucks
Vorkheftrucks die in opslagloodsen rondrijden zijn gebaat bij een schoon alternatief voor LPG of een accu met beperkt utihoudingsvermogen en een lange laadtijd. De waterstofcel laad je in een paar minuten bij, de terugverdientijd zou ook maar 2 á drie jaar bedragen. Verschillende modellen zien er best veelbelovend uit, WalMart gebruikt ze al in Canada.
Internetcentrales
Ook de enorme loodaccu’s en dieselgeneratoren die in internet- en telecomcentrales permanent standby staan, zouden met een veel efifciëntere brandstofcel met waterstof beter af zijn. Zeker in gebieden waar diesel stoken geen optie is, of waar de temperaturen zó laag zijn, dat conventionele batterijen het niet volhouden. First National Bank in de Amerikaanse staat Omaha heeft al brandstofcellen op waterstof voor dit doel in gebruik.
Groei: 200 procent
Samen met andere toepassingen zoals de batterijlader hiernaast creëert dit een markt voor brandstofcellen, die volgens Deloitte een omvang zou hebben van 10.000 stuks en een waarde van 250 miljoen dollar. Dat is 200 procent groei ten opzichte van 2009. Ook in de automotive komen de investeringen in de ontwikkeling van de brandstofcel weer op gang. Maar de kostprijs van een auto - nu nog 300.000 dollar - en de kwetsbaarheid zal de marktintroductie nog jaren ophouden.
Lees ook uit het rapport:
Reacties
- fransamsterdam: "Het is nu 2012 en rijden op aardgas wordt helemaal in..."
- Piet: "Dit is de toekomst! De olie raakt op. Op het meeslepen van 400k..."
- Rokel: "@Ton: Waterstof genereren met elektrolyse is vreselijk ineffic..."
- Tom V.: "En misschien in de woonomgeving? Produceren wanneer de stroom..."
- Reageer zelf
Reageren via Facebook