Brandstofcelauto komt in 2015 in serieproductie
/1 reactie
-
door: Gerard Ringenaldus over: energie, mobiliteit, concurrentie op: 30 augustus 2011 Meerdere autofabrikanten kondigen serieproductie vanaf 2015 aan.
Rotterdam doet mee aan test met volledig elektrische auto van BYD.
Eerder dan verwacht komt wereldwijd de grootschalige productie van brandstrofcelauto’s op gang. Autofabrikanten concurreren om als eerste te beginnen met serieproductie van de auto die energie wint uit waterstof en zuurstof.
Er rijden al een tijdje wereldwijd diverse brandstofcelauto’s als prototype rond en dat zal ook nog even doorgaan. Maar diverse autofabrikanten hebben inmiddels aangekondigd, dat zij vanaf 2015 met brandstofcelauto’s in serieproductie, op de markt zullen komen.
Dit is opmerkelijk, omdat dit vier jaar geleden nog somber werd ingezien. Op de TU Delft promoveerde in 2007 een onderzoeker die stelde dat een commerciële toepassing van dit soort auto’s pas na 2030 kan worden verwacht.
Niemand wil achterblijven
Maar in de auto-industrie wil kennelijk niemand achterblijven. De lijst van fabrikanten die hebben aangekondigd om uiterlijk in 2015 de brandstofcelauto in serieproductie te willen nemen, groeit gestaag. Zoals Honda met de FCX Clarity en de Mercedes Benz B-Klasse F-Xcell. Drie proefmodellen hebben net een wereldreis van bijna 30.000 km achter de rug, die zij succesvol hebben afgerond. De fabrikant verwacht dat de brandstofcelauto al in 2015 concurerend is.
Ook Opel, dat nog geen details prijsgeeft, werkt aan de brandstofcelauto. En ook Nissan, Toyota, BMW, Mazda en Hyundai hebben gemeld dat zij tegen die tijd brandstofcelauto’s grootschalig willen aanbieden. Enkele Honda’s rijden op proef al rond, onder andere in Nederland en prototypes van Mercedes-Benz doen proefritten in Californië. Hyundai heeft al succesvolle (lage) temperatuur tests uitgevoerd.
Infrastructuur
In aanloop naar 2015 is men op diverse plekken in verschillende landen inmiddels begonnen met het aanleggen van de benodigde infrastructuur. Gezien de aangekondigde start van de serieproductie van deze schone auto’s per 2015, zullen andere autofabrikanten niet achter kunnen blijven.
Hoewel het er eerder op leek dat de volledig elektrische auto de ”race” zou winnen, is het de brandstofcelauto die eerder in serieproductie zal worden genomen en wel door meerdere autofabrikanten wereldwijd. De volledig elektrische auto kent nog te veel problemen. Een nieuwe batterij met een hoge actie-radius laat op zich wachten en de ontwikkeling van de range-extender noodzaakte tot enige herbezinning.
75-EV-RO-project
Eén van de eerste ontwikkelaars van de EV, het Chinese bedrijf BYD, heeft in het kader van het 75-EV-RO-project inmiddels een aantal elektrische taxi’s aan Rotterdam geleverd. Prins Maurits van Oranje maakte een proefrit met één van de EV’s. Rotterdam, waaraan in totaal 75 EV’s worden geleverd, maakt deel uit van een testtraject waarbij op meerdere plaatsen in de wereld deze elektrische auto’s worden getest.
Reageren via Facebook