Broodje pay-what-you-want /reageer

Broodje pay-what-you-want

Klanten zelf laten bepalen wat ze betalen werkt, zegt Ron Schaich. De ondernemer opende een jaar geleden een non-profit-broodjeszaak in St. Louis, waar geen vaste prijzen worden gehanteerd. Het scheelt wellicht dat Schaich al wat kennis van deze markt had: bijna twintig jaar geleden kocht hij de keten Saint Louis Bread Company. Hij bouwde het concept, dat werd omgedoopt tot Panera Bread, uit naar een franchise met 1.450 locaties, met een omzet in 2010 van drie miljard dollar.

Donatie-boxen

Inmiddels heeft hij onder de vlag van zijn Panera Foundation al drie broodjeszaken geopend die geen winstdoelstellingen kennen. In St. Louis werd een jaar geleden het eerste filiaal geopend, inmiddels hebben ook Detroit en Dearborn kennis gemaakt met het concept. Schaich kocht voor de eerste opening een plaatselijke broodjeszaak in St. Louis, bouwde het om tot een regulier Panera-restaurant en doopte het pand de Saint Louis Bread Company Cares Cafe.

Het café ziet er uit als een normaal filiaal van Panera. Toch zijn er verschillen. Zo is het brood, op het brood na dat wordt gebruikt voor de verse sandwiches, een dag oud. Het is afkomstig uit de andere Panera-filialen. Daarnaast krijgen klanten geen vaste prijs voorgelegd, de broodjeszaak doet alleen een prijs-suggestie, gebaseerd op de prijs die bij een normaal Panera-filiaal betaald had moeten worden. Of de klant deze suggestie volgt of juist meer of minder betaalt, dat bepaalt hij zelf. De filialen hebben geen kassa’s, maar donatie-boxen. Wie geen geld heeft, mag betalen met tijd, bijvoorbeeld door te helpen bij het poetsen.

500 dollar voor een maaltijd

Schaich gokt dat 60% van de klanten het gesuggereerde bedrag betaalt, 20% betaalt meer en 20% betaalt minder. Eén persoon betaalde zelfs 500 dollar voor een maaltijd. Onder aan de streep houdt een café per maand drie- tot vierduizend dollar over. Dat geld wordt bijvoorbeeld gebruikt om probleemjongeren een training te bieden, zodat ze bij Panera aan de slag kunnen.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Rob van Leeuwen