China bouwt op hoge snelheid /2 reacties

China bouwt op hoge snelheid

Dat het China ernst is om de infrastructuur van het land te verbeteren, is geen nieuws. Maar dat wordt gebouwd aan het duurste spoornet ooit, misschien wel. Alleen al dit jaar wordt voor 50 miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe hogesnelheidslijnen. Als alles klaar is in 2020, ligt er tussen Beijing en Shanghai een spoorlijn van 300 miljard dollar.

Megaproject

Naar schatting biedt de bouw van alle nieuwe sporen aan vierhonderdduizend arbeiders werk over de periode 2005 tot 2020. Alleen al voor de aanleg van het traject Beijing-Shanghai zijn 110.000 arbeidskrachten ingezet. Na de Chinese muur is dit het grootste infrastructurele projecten uit de Chinese geschiedenis. Als alles volgens planning gaat, heeft China over ver vijf jaar al, in lengte gezien, meer hogesnelheidsrails aangelegd dan de rest van de wereld bij elkaar. Als het gehele project in 2020 klaar is, zal dit railnet, met een lengte van totaal 16.000 mijlen, werelds langste, snelste en meest geavanceerde snelheidstreinsysteem zijn.

Records

- Met een lengte van 16.000 mijlen wordt dit het grootste snelspoortraject ter wereld.
- De snelste trein ter wereld, met een topsnelheid van 350 kilometer per uur.
- De reisduur van 10 uur van Beijing naar Shanghai wordt straks 4 uur.

Buitenlandse bedrijven

Voor de technische know how, waarbij ondermeer de nieuwste technieken van censoren, veiligheid en software worden toegepast, zijn buitenlandse bedrijven zoals Bombardier (Canada) en IBM (VS) ingeschakeld. De afgesloten contracten zouden een waarde vertegenwoordigen van 10 miljard dollar.

Amerika

Volgens Amerikaanse bronnen is de deenlname aan de bouw van het Chinese spoornet ook een kans om te tonen hoe de nieuwe generatie van hogesnelheidstreinen in hun land eruit zou moeten zien. Veel Amerikaanse “Obama-stemmers” hebben hierom gevraagd.

President Obama begint deze belofte aan zijn kiezers inmiddels in te lossen. Op zijn initiatief is tot 2012 zo’n 8 miljard dollar vrijgemaakt voor een Amerikaanse hogesnelheidstreinproject. De omvang hiervan steekt vooralsnog schril af bij de Chinese versie. Niet alleen in geld uitgedrukt, maar ook in railslengte en snelheid blijft het voorlopig een “mini-uitvoering”. Daarnaast moet in de betreffende staten nog aan fondsenwerving worden gedaan om dit project daadwerkelijk te laten starten.

Reageren via Facebook

Over Gerard Ringenaldus

Gerard Ringenaldus heeft - onder meer - een grote interesse in uitvindingen die de mens en het milieu dienen. Hij is in 1947 geboren, gehuwd, en had een carrière van 40 jaar bij de PTT (tegenwoordig Post NL) Na de VUT, is hij al meerdere jaren met pensioen.