Chinese concurrentie straks ook in de lucht /reageer

Chinese concurrentie straks ook in de lucht

De Amerikaanse en Europese vliegtuigindustrie krijgen concurrentie uit China. De Chinezen werken aan een passagiersvliegtuig, de Comac C919, die qua grootte de concurentie aan zal gaan met de vliegtuigen van Boeing (737) en Airbus (320). Het prototype is inmiddelds geshowd op de Airshow in Singapore.

Het betreffende vliegtuig is ontworpen en vervaardigd in China en wordt, na vier jaar proefvliegen, naar verwachting in 2016 in productie genomen. Comac wil de komende 20 jaar circa tweeduizend vliegtuigen van dit type bouwen. Technische apparatuur voor de Chinese vliegtuigen wordt geleverd door twee Amerikaanse bedrijven, GE en Honeywell.

Raketstart

Van Comacs kleinere vliegtuig, de ARJ-21, die voor de binnenlandse markt is bedoeld, zijn inmiddels meer dan 240 stuks verkocht. Een “raketstart”, gezien het feit dat dit bedrijf slechts anderhalf jaar geleden is opgericht.

China wil in de komen twee decennia een eigen luchtvaartindustrie op poten zetten en heeft daarbij als doelstelling circa tien procent van de wereldmarkt in handen te krijgen van de productie van passagiersvliegtuigen. Experts geloven dat China in de toekomst een geduchte concurrent in de commerciële luchtvaart zal worden.

Gemengde gevoelens

De ontwikkelingen veroorzaken gemengde gevoelens bij GE en Honeywell. Honeywell hoopt dat China haar grootste klant wordt in Azië en heeft daarom alvast een vestiging in Shanghai geopend. Tegelijkertijd is er de vrees dat de Amerikaanse regering een embargo zal afkondigen op hoogwaardige militaire technologie. Dit kan mogelijk een deel van de leveranties nadelig beïnvloeden. Op de achtergrond lijkt namelijk de politieke kwestie met betrekking tot Taiwan mee te spelen. De betreffende maatschappijen laten zich hier echter niet over uit. Zij vinden het een zaak van beide regeringen.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Gerard Ringenaldus

Gerard Ringenaldus heeft - onder meer - een grote interesse in uitvindingen die de mens en het milieu dienen. Hij is in 1947 geboren, gehuwd, en had een carrière van 40 jaar bij de PTT (tegenwoordig Post NL) Na de VUT, is hij al meerdere jaren met pensioen.