Coachability valt te coachen /reageer

Coachability valt te coachen
  • door: Robert Wolfe
    over: personeel, psychologie
    op: 6 januari 2012
  • Coachbaarheid is belangrijker dan talent, zegt Stanford-psycholoog Carol Dweck.

  • Wie vaak hoort dat hij slim is, komt niet graag in situaties waarin hij minder goed voor de dag komt.

Recentelijk sprak de voormalige bondscoach van het Nederlandse dames hockey team over talent. Hij vertelde dat bij het selecteren hij speelsters vaak een opdracht meegaf om iets aan hun techniek te veranderen. Vervolgens keek hij wie zijn advies het best opgevolgd had. Hij was namelijk niet alleen op zoek naar talent. Coachbaarheid was minstens even belangrijk. En dat geldt niet alleen bij hockey.

Stanford psycholoog Carol Dweck gaat verder. Zij stelt dat de mentaliteit die nodig is om coachbaar te zijn, belangrijker is dan talent. In haar boek Mindset bespreekt ze de impact van wat zij een ‘gefixeerde mindset’ noemt in vergelijking met een ‘groei-mindset’.

Gefixeerde mindset

Als je denkt dat intelligentie aangeboren is dan heb je waarschijnlijk een gefixeerde mindset. Ben je van mening dat iemands IQ kan verbeteren door hard te werken, dan heb je waarschijnlijk een groei-mindset. Dweck’s onderzoek toont aan dat de mindset die je hebt een enorm verschil maakt in hoe mensen functioneren in hun leven.

Waar komt zo’n gefixeerde mindset vandaan? Een van de belangrijkste oorzaken is het praten in labels. Ik ben niet creatief. Hij is koppig. Zij is een genie. Hij is een echt talent. Ja, zelfs positieve etikettering leidt tot de vaste mindset en kan daardoor schadelijk zijn. Het probleem met positieve labels is dat mensen snel wennen aan het gevoel dat zij door zulke labels gevalideerd worden. Daarna houden ze, meestal onbewust, vast aan het label en gaan situaties uit de weg die het in gevaar kunnen brengen.

Dan maar geen complimenten?

Wie vaak hoort dat hij slim is, komt niet graag in situaties waarin hij minder goed voor de dag zou kunnen komen. Een deel van hun status is verbonden met die slimheid. Zo kan een gefixeerde mindset ontstaan wat beinvloedt hoe je omgaat met uitdagingen, hoe snel je opgeeft als het moeilijk wordt, hoe je met kritiek omgaat of wat je voelt bij successen van anderen. Allemaal factoren die bepalen of je je potentie vervult en hoe je je voelt in het leven.

Wat… dan maar geen complimenten? Jawel, maar het loont om op te letten wat je looft. Wie geprezen wordt voor inspanningen die tot groei leiden, zoals hard werken, risico’s nemen en feedback oppakken zal steeds meer in een ‘groei-mindset’ komen.

Geheel onbewust

De manier waarop over mensen gesproken wordt heeft een groot effect op ons denken. In een van de onderzoeken organiseerde Dweck wiskundelessen, verlevendigd met verhalen over grote wiskundigen. Een groep hoorde over de wiskundigen als genieën - mensen die als natuurtalent tot hun ontdekkingen kwamen. Ze kwamen erachter dat de studenten hierdoor in een gefixeerde mindset kwamen.

De andere helft van de studenten kreeg te horen dat de grote wiskundigen een passie voor wiskunde hadden, heel hard werkten en zo uiteindelijk tot hun ontdekkingen kwamen. Dit bleek de studenten in een groei-mindset te brengen. Wat de onderliggende boodschap ook is, zoals bij de tweede groep dat betrokkenheid en inzet leiden tot vaardigheden en prestaties, het wordt door onze hersenen opgepikt. Geheel onbewust.

Goede hoop

Je mindset staat dus niet voor altijd vast (als je dacht van wel, bevind je je wellicht momenteel in een gefixeerde mindset). Wat inhoudt dat coachability in principe ook coachable is. Een sterk gefixeerde mindset zal zich echter niet zonder slag of stoot overgeven. Maar de beloning is het dubbel en dwars waard - omdat je mindset zoveel zegt over hoe je over jezelf voelt, waar je voor gaat in het leven en hoe je met anderen omgaat.

Dus er is goeie hoop voor jonge vrouwen met passie voor hockey die denken dat ze geen grote talenten zijn. Als ze hun talent zien als iets waar je aan kan werken, dan kunnen ze door inzet én coachability wellicht in de toekomst toch tips van de bondscoach zelf krijgen.

Ook interessant:

Nadenken leidt niet altijd tot de beste beslissing
Op zoek naar de TomToms van morgen
Nieuwe analyse voorkomt menselijke missers

Reageren via Facebook

Reacties

Over Robert Wolfe

Robert Wolfe is personal coach bij THNK, the Amsterdam School of Creative Leadership. Daarnaast is hij managing partner of Personal Best Coaching en auteur van diverse kinderboeken. Geboren te Sydney, Australië - opleiding genoten in Nederland – werkzaam geweest in Engeland, Polen, Australië, Duitsland, Denemarken en Nederland. Sinds 1995 als docent/trainer werkzaam zowel in het onderwijs als het bedrijfsleven en onderwerpen gedoceerd als drama & literatuur, omgaan met moeilijke mensen, stress management, coachend leidinggeven, communicatie en klantenservice.