Reacties/ Consumentenelektronica mogen niet langer irriteren printlink


Martijn Koch (13 mei 2008, 16:18)

Zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Als electronicabouwers gewoon op al hun systemen damn-small-linux oid draaien met een open source en zelf aan te passen userinterface in html of java maken, lossen gebruikers de problemen zelf op. Bij slechte software is er in enkele weken een aangepaste versie in omloop. Bij toegankelijke systemen als een iPhone, Nokia, Playstation Portable, Network Storage systemen e.d. gebeurt dit al.

Oh, en doe de knopjes lekker simpel. Dus niet alleen +/- en menu of juist 80 knoppen op een afstandsbediening, maar gewoon alles met een 4-richting pookje/trackball/touchscreen en 1 of 2 muistoetsen.

Robert Klep (13 mei 2008, 21:32)

Martijn: de apparaten die je noemt zijn niet officieel 'open', maar zijn door krakers opengekraakt. Het resultaat is dat vooral technisch onderlegde eigenaars er leuk mee kunnen knutselen, maar die mensen weten óók dat elke firmwareupdate van de fabrikant hun apparaat weer in oude staat kan herstellen (daar gaan al je instellingen!) of zelfs baksteent.

Als fabrikant wil je niet dat een gewone consument kan gaan zitten rommelen met z'n hardware, om de doodsimpele reden dat als het niet meer werkt die consument de volgende dag bij jou of de verkoper op de stoep staat met z'n garantiebewijs.

En als het product officieel 'open' was ten tijde van aankoop kan zo'n fabrikant zich VZIW ook niet beroepen op eventuele algemene voorwaarden waarin staat dat rommelen voor risico van de eigenaar is.

Martijn Koch (18 mei 2008, 09:07)

Niet helemaal. De door mij genoemde zijn inderdaad niet officieel open. Maar een Playstation 3, de meeste Nassen (Network storage), een gewone PC zijn prima voorbeelden hoe het wel kan. Zelfs Microsoft heeft al hele vrije EULA's voor virtueel toepassen van hun OS. Het is eerder de vraag wanneer fabrikanten inzien dat ze toegankelijker apparaten moeten maken dan of ze dit wel of niet moeten doen. Neem een Google Phone (Android). Geen echte telefoon, maar een gratis telefoon OS. Telefoonaanbieders lijken toch serieus na te denken om hun toestellen hiervoor open te stellen. Qua garantie is het ook niet ingewikkeld. Software kan hardware normaliter niet slopen (je zult hooguit een usb-flash-rom restore stick mee moeten leveren). Alleen maar lekker. Software is vaak van derden en nu kun je problemen daarmee lekker afwimpelen.

Martijn Koch (18 mei 2008, 09:11)

Ook een leuk voorbeeld Psystar. Ze verkopen nu 2 maanden Mac-klonen. Gewoon omdat Apple te koppig is om een headless iMac te verkopen. Juridisch krijgt Apple geen stok tussen de deur. De Eula blijkt niks waard. Gevolg: Apple komt binnenkort geheid met een headless iMac waar je als gebruiker weer dingen in kan prikken. Open hardware en software zal hoe dan ook aan gevestigde modellen gaan knagen.

Robert Klep (19 mei 2008, 07:00)

Martijn: de Mac Mini schijnt prima als headless server(tje) te gebruiken te zijn.

Ad van Etten (6 mei 2009, 22:29)

Zo'n onderzoek zou ook eens naar irritatie over producten / diensten van de overheid gehouden kunnen worden.

Dirk (13 september 2018, 20:06)

Zo "gemakkelijk" is dat "java" en linux helemaal niet. Sterker nog mag jij eens in dat mooie Java eens een programma maken dat enveloppen en etiketten print op een USB printer die Windows-only is. Zo duidelijk? Doe normaal en laat de gewone gebruiker die gewoon zijn internetbankieren wil laten werken met rust. Die zit niet te wachten op al die malware, virussen, phishing, oplichting, beveiligingslekken, updates, scam en weet ik wat veel meer wat java of linux bied. We willen gewoon een systeem dat werkt. En of dat nu in DOS werkt, Windows, Citrix, RDP of weet ik veel wat anders hoe je het noemt, als het maar werkt en succesvol is en gemakkelijk en gebruikersvriendelijk is. Want met dat linux betreft tandenknarsen bij de systeembeheerder als een automatisch incasso moet worden geactiveerd. Zelfs succesvol afschrijven met een incasso dat kunnen we niet eens. Maar wel lopen auwehoeren dat het zo oh zo gemakkelijk en simpel is. Als het zo simpel is doe het dan lekker zelf. Ga zelf lekker je wiel uitvinden wat al in 20.480 smaken is uitgevonden. Zo nu een bak koffie. En die koffie is bewust geen java, maar voor mij gewoon koffie.

Dirk (13 september 2018, 20:20)

En voordat je commentaar plaatst op waarom incasso's zo "gemakkelijk" zijn en jij nooit ergens problemen mee hebt en nooit ergens last van hebt, mag je eens proberen de Veronica gids eens op te zeggen en vervolgens op hetzelfde adres een nieuwe aanvragen. Daar zit wel een tijdje tussen kan ik je vertellen. Eens kijken hoe je op zijn Nederlands loopt te chagrijnen, te ketteren en te vloeken en te tieren om opnieuw klant of lid te worden. Want het is o zo gemakkelijk. Oh is de incasso mislukt? Nou dan sturen we toch een deurwaarder. Oh, die staat voor een gesloten deur hoe zo dat toch komen? Gek he, misschien werkt hij overdag. Om nog maar te zwijgen over de hoge hoeveelheid incassokosten die er nog bovenop komen, het is toch zo'n fijn linux java generatie kpn systeempje? Wat is er heb ik nu de waarheid verteld of zo?

Reageer zelf!

Reactieformulier

Help?
In de reacties kun je zgn. BBcode gebruiken. Dit gaat als volgt:
[b]dikgedrukt[/b] wordt: vetgedrukt
[i]schuingedrukt[/i] wordt: schuingedrukt
[quote]quote[/quote] wordt:
quote
[url=http://www.sync.nl/]link[/url] wordt: link
[img]http://www.anderewebsite.nl/plaatje.jpg[/img] wordt: jouw plaatje