Danny de Keizer: ‘Deze ontwikkelingen zetten de wereld op z’n kop’ /reageer

Danny de Keizer: ‘Deze ontwikkelingen zetten de wereld op z’n kop’
  • door: Dennis Mensink
    over: internet, privacy, computer
    op: 11 februari 2016
  • Al langere tijd wordt van alles geroepen over grote technologische ontwikkelingen, zoals Internet of Things, big data en Virtual Reality

  • Maar in hoeverre gaan deze ontwikkelingen de wereld echt veranderen?

Danny de Keizer is de oprichter van StudioDiverse dat het (product)design van verschillende productleveranciers voor zijn rekening neemt. Vanuit die hoedanigheid volgt hij de trends op de technische markt met bovenmatige interesse. Onlangs reisde hij af naar de IFA in Berlijn, de grootste technische innovatiebeurs van Europa. Op deze beurs werden alle grote ontwikkelingen doorgenomen. “Ontwikkelingen die de wereld op z’n kop zetten”, meent De Keizer.

Internet of Things

Allereerst is er het ‘Internet of Things’. Voorheen werkten bedrijven vooral aan de interactie tussen mens en product, maar de mens is niet altijd meer nodig om een product aan het werk te zetten. Het is mogelijk om producten onderling met elkaar te laten samenwerken. “Denk aan de lampen van je slaapkamer die ’s ochtends gaan branden als jij bijna wakker moet worden. De sensor onder je matras registreert door jouw bewegingen dat je in je REM-slaap verkeert en de lampen maken je rustig wakker. Daardoor word je op de juiste manier wakker en staat je koffie beneden al op je te wachten, terwijl de temperatuur in de woonkamer al op de juiste hoogte staat.” De Keizer ziet veel mogelijkheden in deze ontwikkeling: “Jij kan je focussen op de zaken die van belang zijn- de randzaken lossen je producten zelf op. Het leven wordt hierdoor veel gemakkelijker, omdat de mens geen tussenpersoon meer is.”

Big data

De hoeveelheid opgeslagen data groeit nog steeds exponentieel. “Dit komt doordat consumenten zelf steeds meer data opslaan in de vorm van bestanden, denk alleen al aan Facebook. En doordat er steeds meer apparaten zelf data verzamelen, opslaan en uitwisselen, zoals bij het concept van Internet of Things.” De Keizer vertelt dat het analyseren van deze gegevens een steeds grotere rol gaat spelen, omdat deze data een schat aan informatie bevat voor marketingdoeleinden. “Alles wordt mogelijk. In de toekomst kan het zomaar zijn dat jouw ijskast registreert dat de melk, de boter en het brood op is. Aangezien deze informatie gekoppeld is aan jouw favoriete supermarkt, kunnen zij jou een aanbieding op maat bieden.” Dit is ook het geval bij Internet of Things. Door het gebruik van data kunnen verschillende devices met elkaar verbinden. Daarbij komt dat het ook mogelijk is om je producten van een afstand te bedienen.

Virtual reality

Binnenkort kunnen we onze beeldschermen weggooien, omdat we onszelf door middel van Virtual Reality kunnen omgeven in een digitale ruimte. “Denk aan simpele oplossingen waarbij je jouw smartphone gebruikt in een 3D bril. Sommige experts zeggen dat het mogelijk zal zijn om dingen te voelen in deze digitale ruimte, met een pak of een harnas. Een enkeling beweert zelfs dat Virtual Reality binnenkort zo groot is als internet nu.” De productontwerper legt uit dat er veel mogelijkheden zijn voor ‘VR’: “Denk aan een rondleiding in je nieuwe huis dat nog gebouwd moet worden. Of een meeting met je collega’s terwijl je thuis op de bank zit – alles is mogelijk, voor zowel zakelijk als privé.”

Privacygevoelig

Bijna al deze technische ontwikkelingen zorgen voor een gemakkelijker leven, maar er is ook een keerzijde. “De producenten van deze producten en diensten komen steeds meer van ons te weten. Denk aan persoonlijke informatie, zoals onze behoeftes en dagelijkse bezigheden.” En daar zit een privacyrisico aan vast, stelt De Keizer. “Als producten door anderen bestuurd kunnen worden, kan er ook op ‘ingebroken’ worden. Daarmee kan het zo zijn dat jouw informatie op straat komt te liggen en bij de verkeerde mensen in handen komt. Privacy wordt een steeds meer besproken onderwerp en dat zal met deze ontwikkelingen alleen maar groter worden.” Ondanks dat al die technologische ontwikkelingen heel veel mogelijkheden bieden, waarschuwt De Keizer voor de risico’s. “De angst voor deze veranderingen is misschien nog niet groot genoeg.” De productdesigner waarschuwt dat er bij de ontwikkeling van deze producten goed rekening moet worden gehouden met dit aspect.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Dennis Mensink

Dennis Mensink is eigenaar van redactiebureau Functioneel Wit en schreef in het verleden voor titels als NRC Handelsblad, AD en FEM. Dennis is uitgever van Fambizz.nl, platform voor familiebedrijven, en van innovatieplatform FinanceInnovation.nl.