Datamining niet opgewassen tegen data-explosie /reageer

Datamining niet opgewassen tegen data-explosie

Dataminingtechnieken worden steeds beter in nuttige informatie uit enorme kluwens gegevens te halen. Maar ook kans de fouten neemt toe.

Na de aanslagen van 11 september besloot de Amerikaanse regering om vliegtuigpassagiers aan strengere controles te onderwerpen voordat zijn aan boord mochten. Een van de systemen daarvoor was Capps II, dat een groot aantal commerciële en overheidsdatabestanden doorzocht of daaruit een riskant profiel naar voren kwam. Wie van het systeem een ‘code rood’ kreeg, liep het risico van boord geweerd te worden.

Privacywaakhonden protesteerden luid tegen het systeem, maar haalden bakzeil. In 2004 werd het systeem ingevoerd en kreeg meteen te maken met een groot aantal ‘false positives’, onschuldige mensen die door onnauwkeurigheid van het systeem ten onrechte uit de rij gepikt werden. Tot de prominente slachtoffers behoorde senator Ted Kennedy, die door Capps II meerdere malen eruit gepikt werd, omdat zijn naam zou lijken op die van iemand op de verdachte lijst.

Capps II werd in 2004 ook weer afgeschaft. Dit jaar is een minder ambitieus systeem in bedrijf gegaan, Secure Flight, dat alleen maar namen opzoekt in een database van bekende terroristen en verdachte individuen (al geeft ook dat problemen). De National Security Agency (NSA) blijft echter op grote schaal vissen in wereldwijde datastromen om verdachte individuen en activiteiten eruit te vissen.

Commerciële toepassingen van datamining liggen vooral op het terrein van de marketing. Om doelgroepen zo effectief mogelijk te kunnen benaderen is het voor bedrijven interessant om uit de gegevens die ze over hun klanten verzamelen (via onder meer klantenkaarten, activiteiten van bezoekers op de eigen website, klikgedrag op advertenties op andermans websites) marketinginformatie te destilleren. Omdat mensen zoveel over zichzelf bloot geven op netwerksites als Hyves, Facebook en Flickr zijn dat ook interessante objecten geworden om informatie uit te oogsten – niet alleen voor marketeers, maar steeds vaker ook voor personeelswervers. En voor dieven.