De Apple iPad, hype en heftig /2 reacties

De Apple iPad, hype en heftig

Al maanden is er een geruchtenstroom gaande over een nieuw product van Apple en 27 januari was de presentatie: de iPad. Aan de oorsprong van de geruchten staat (samen met Apple) een bataljon aan weblogs die dagelijks over Apple en haar producten berichten. Deze gratis publiciteit zou er niet zijn zonder de van tijd tot tijd revolutionaire producten alsmede de geheimhouding rondom die producten. Het doet vermoeden dat de geheimhouding meer een marketingstrategie is dan een zet is om de concurrentie voor te blijven. Apple’s producten onderscheiden zich namelijk niet per se functioneel (er zijn genoeg telefoons die meer kunnen dan de iPhone), maar in gebruikerservaring en design.

Apple’s ecosysteem

Met de iPod en de iPhone heeft Apple succesvol nieuwe markten aangeboord, met een weldoordacht ecosysteem van muziek, films, tv shows en applicaties (iTunes/App Store) wat zeer goed met elkaar verbonden is. Een tablet computer, die al door talloze producten tot op heden onsuccesvol op de markt is gebracht, moet de nieuwste melkkoe worden in de Apple familie. Uiteraard wordt dit product naadloos geïntegreerd in het systeem en levert daarom, naast de winst op het product zelf, ook inkomsten op basis van de verschillende winkels in iTunes.

Hardware

De iPad heeft een Multi Touch LED display van 9,7” met een resolutie van 1024×768 pixels, dat video’s in zeer goede kwaliteit kan weergeven. Interne geheugens variëren van 16GB tot 64GB. Medio 2008 heeft Apple chipfabrikant PA Semi overgenomen en nu blijkt waarom: hun nieuwste speeltje beschikt over de door Apple zelf ontwikkelde A4 processor met een kloksnelheid van 1GHz. Er is keuze uit een Wi-Fi model en een Wi-Fi + 3G model, maar met beide modellen zal niet gebeld kunnen worden. Verder beschikt hij over aantal snufjes die hij deelt met zijn jongere broer de iPhone zoals een accelerometer, GPS en moet de batterij 10 uur meegaan bij gebruik en een maand in stand-by.

Software

Vanwege het touchscreen heeft het gebruik van de iPad meer weg van de iPhone en iPod Touch dan van de MacBook. Het scherm van de iPad is echter een stuk groter en biedt daarom meer mogelijkheden. Het beginscherm van de iPad lijkt op die van de iPhone, maar zodra de programma’s worden geopend blijkt dat deze totaal herontworpen zijn voor de iPad. Doordat de grootte van het scherm een full-size on-screen toetsenbord toelaat, wordt typen een stuk op prettiger. Alle standaard applicaties zoals Safari, Mail, iTunes, App Store, iPod, Calendar en Contacts hebben een nieuwe gebruikersinterface die het gebruik nog aangenamer maken. Ook Apple’s kantoorsoftwarepakket iWork is compleet vernieuwd voor de iPad en zijn voor 10 dollar per stuk te koop. De iBook applicatie is helemaal nieuw. Digitaal boeken lezen krijgt een nostalgisch karakter met de verzameling boeken georganiseerd in een boekenkast, keuze uit diverse mooie lettertypen per boek en zorgt tevens voor een nieuwe kasstroom van Apple, de iBook Store, waar boeken in populair formaat kunnen worden aangeschaft. Ook de New York Times zal een applicatie leveren, die het lezen van de krant zal simuleren. NYT hoopt zo meer betalende klanten binnen te halen, die nu bijvoorbeeld gratis nieuws tot zich nemen. Mensen met een iPhone en een verzameling aan Apps hoeven niet te vrezen, hun Apps zijn gewoon te gebruiken op de iPad, in originele resolutie en dubbele resolutie.

Voor de een zal het een overbodig apparaat lijken, ontwikkeld om een slaatje te slaan uit de Apple-hype van het moment. Voor de ander zal het een revolutionaire handzame computer zijn die de manier waarop we informatie en media tot ons nemen voorgoed zal veranderen

De achterliggende gedachte

Maar wanneer ga je het apparaat nu gebruiken? In feite overal waar je een notebook ook zou gebruiken. Met zijn 9,7” scherm (iets kleiner dan A4 formaat) en circa 700 gram is het geen last aan je been. Je kunt hem meenemen in de trein, in de woonkamer, naar werk (iWork) en op vakantie (iBooks). Maar je zult hem niet snel meenemen naar vrienden, de kroeg of de supermarkt, waardoor veel onderweg-applicatie die de iPhone erg handig maken, op de iPad hun waarde verliezen. Om criticasters over het ontbreken van een fysiek toetsenbord direct de mond te snoeren, heeft Apple bij de release van het product een scala aan accessoires, waaronder diverse docking stations, al dan niet inclusief fysiek toetsenbord, standaarden en meeneemhoezen die de mobiliteit een basis moet geven.

Voor de een zal het een overbodig apparaat lijken, ontwikkeld om een slaatje te slaan uit de Apple-hype van het moment. Voor de ander zal het een revolutionaire handzame computer zijn die de manier waarop we informatie en media tot ons nemen voorgoed zal veranderen, zoals de iPod dat met muziek heeft gedaan. De toekomst zal moeten uitwijzen wie gelijk heeft.

Reageren via Facebook

Over Alexander Niemeijer

Alexander Niemeijer heeft een Corporate Finance master en werk als adviseur in het Oost-Nederland. Interesses betreffen technologie, Apple, finance, sport, filosofie, muziek en reizen.