De Daily Deal: goudkoorts voor snelle beslissers /1 reactie

De Daily Deal: goudkoorts voor snelle beslissers

De opmars van flash sales online is niet te misssen. Het recente succes van voorlopers Groupon en Living social heeft een stortvloed aan start-ups teweeg gebracht.

Iedereen wil een graantje meepikken van de Daily Deal-hype en aan de goudkoorts komt voorlopig allerminst een einde. Het model wordt nu al vergeleken met Googles advertentiewonder AdSense.

Hoewel nog in de kinderschoenen, is het Daily Deal principe niet nieuw. Zeven jaar geleden werd het gelanceerd door Woot.com, dat vorig jaar is overgenomen door Amazon. Het bedrijf lanceerde een webshop waar iedere dag een product werd aangeboden tegen een flinke korting. Dat concept kreeg internationaal veel bijval en is in Nederland en Europa onder meer zeer succesvol toegepast door iBood. Het succes bleef niet onopgemerkt en televisiezenders RTL en SBS stapten in met Vanvoordeel.nl. en SBSvoordeel.nl.

Een nieuwe dimensie

Vanuit consumentenperspectief is het niet verwonderlijk dat flinke aanbiedingen populair zijn. Koppel daaraan het korte tijdsbestek waarin het product tegen een superkorting verkrijgbaar is, en je creëert een gevoel van urgentie dat dwingt tot keuze: nu kopen of niet!

Met de komst van Groupon (november 2008) en LivingSocial (juli 2009) kreeg de Daily Deal een nieuwe dimensie. Beide bedrijven koppelen fysieke locaties en brick & mortar aanbieders aan dagaanbiedingen. Die combinatie is in de kern de drijvende kracht van de enorme opmars van de Daily Deal die zich nu voltrekt. De aanbiedingen worden immers nog exclusiever omdat ze zijn toegesneden op een lokaal publiek. Daarbij is het assortiment niet langer afkomstig van webshops, maar kan letterlijk alles worden aangeboden.

Een significante assortimentsverruiming, gezien het feit dat consumenten veel meer geld besteden bij fysieke aanbieders. Het concept is bij velen in de smaak gevallen. In binnen- en buitenland. Beide Amerikaanse bedrijven zijn rap de grens over gegaan en onder meer ook in Nederland actief. Niet in de laatste plaats gedreven door de stortvloed aan start-ups die Groupon en LivingSocial kopiëren in een stad waar de bedrijven nog niet actief zijn/waren. In de VS zijn op het moment ruim 520 Daily Deal aanbieders actief die allen dit principe toepassen. In januari vorig jaar waren dat er nog ’slechts’ 150.

Vanuit het aanbiederperspectief is het systeem een absolute uitkomst. Groupon en consorten hebben platformen gecreëerd waarop consumenten advertenties gepresenteerd zien als redactionele content. Doordat de aanbiedingen relevant zijn - dichtbij en erg laag geprijsd - worden ze door consumenten bovendien als waardevol gepercipieerd. Zo waardevol zelfs dat deze zich en masse inschrijven voor e-mailnieuwsbrieven die hen op de hoogte brengen van de aanbiedingen.

85 miljoen e-mailabonees

Koploper Groupon heeft nu pakweg 85 miljoen e-mailabonees terwijl dat anderhalf jaar geleden nog 2 miljoen was. En LivingSocial steeg van 120.000 ontvangers naar 28 miljoen. De twee bedrijven groeien uit hun voegen waarbij hun kantoren eerder lijken op opvangcentra met werknemers op elke vierkante meter. Bij Groupon komen er per maand 150 bij en nieuwkomers worden er getraind in een nabijgelegen kerk omdat het hoofdkantoor in Chicago simpelweg overbevolkt is.

Lou Kerner, social-media analyst bij Amerikaanse investeringsbank Wedbush, ziet in de opmars van Daily Deal commerce de eerste waardige concurrent voor AdSense. Zijn vergelijking krijgt veel bijval. Het is eigenlijk niet zo gek dat sinds 2003 toen Google AdSense bedacht er weinig concurrentie te bespeuren was. Wie anders was in staat om advertentiemateriaal zo dicht op de huid te laten zitten van redactionele content.

Immers, Google specialiseerde in het indexeren van webpagina’s voor uitgevers van websites die zich aansloten bij AdSense, wist Google trefwoord en context gerelateerd passende advertenties te plaatsen. Achterliggende gedachte: de advertenties vallen in een warm bedje omdat het lezerspubliek geïnteresseerd is in de inhoud van de zowel webpagina als het bijpassend commercieel materiaal.

Op de volgende pagina: hoe startup Yipit de Daily Deals filtert.