De essentie van Viral Marketing /reageer

De essentie van Viral Marketing

Viral Markting is hip. Elk zichzelf respecterend bedrijf doet er aan. Maar gelukkig levert het ook nog wat op. Als je het goed doet, tenminste.

BBC News kwam afgelopen week met een top 10 van meest populaire virale video´s aller tijden. De omroep baseert zich op schattingen door The Viral Factory. Met stip op één staat de Star Wars Kid, een filmpje dat 900 miljoen keer is bekeken (zie top 10 onderaan deze pagina). Pardon? Ja, u leest het goed: negenhonderd miljoen keer.

Internetsucces

De top 10 laat zien dat het ouderwetse mond tot mond reclame ook op internet zijn werk doet. Viral Marketing (VM) is de reden van veel internetsucces. Wie kijkt naar succesvolle websites als nu.nl, Startpagina en Hotmail, moet constateren dat ze met weinig reclamegeld groot zijn geworden.

Hotmail is daar nog wel het beste voorbeeld van. In de eerste 1,5 jaar van haar bestaan wist Hotmail 12 miljoen mensen aan zich te binden tegen 500.000 dollar marketingkosten. Normaal gesproken bereik je met 1 traditionele advertentie 100.000 mensen. Dit jaar schreven zich wekelijks 150.000 nieuwe mensen in bij Hotmail.

Een voorbeeld dichterbij huis is de Postbank-campagne voor het ontwerpen van je eigen giropas. Een aantal lullige e-mails van de marketingafdeling van de Postbank genereerde 450.000 aanvragen voor een eigen giropas. Zonder één cent reclamekosten. “Viral marketing werkt als een sneeuwbal, het groeit als een virus”, meldt Jeroen.com

Als een virus

VM werkt op dezelfde wijze als een virus. De gebruiker communiceert de boodschap passief. Iedereen die de boodschap ontvangt kan weer zender worden van de boodschap.

Een onderzoek van Jupiter Research geeft aan dat Viral Marketing vaak wordt vergeten als marketing tool en dat marketingkosten met 27% omlaag zouden kunnen wanneer ondernemers meer van deze tool gebruik zouden maken.
Minder kosten is altijd meegenomen. Maar er zijn meer redenen om het te doen. Viral Marketing is bijvoorbeeld goedkoop. Op een goedkope manier kun je snel veel mensen bereiken. In het geval van e-mail kun je automatisch onder ieder uitgaande e-mail een standaardtekst meesturen.

Daabij is het snel. De boodschap verspreid zich niet alleen snel, je kunt de boodschap ook snel aanpassen. In het geval van drukwerk moet je bij wijzigende content het hele drukproces opnieuw opstarten.

Strategie

Helaas zit er tussen VM bedrijven en VM succesvol bedrijven, een groot verschil. Wie daarom een virale strategie wil opzetten, houdt met de volgende zaken rekening:

  • Voordat een gebruiker jouw boodschap doorstuurt, verwacht hij ook iets te krijgen. Viral marketing is een kwestie van geven en nemen. Wat je aanbied kan een stuk amusement zijn, of een dienst zoals de mogelijkheid een e-card te versturen.
  • Liever geen drempel. Je wilt te allen tijde voorkomen dat je boodschap minder wordt verspreid omdat het te ingewikkeld is de informatie door te sturen. Reik de doorstuurmogelijkheid dus op een presenteerblaadje aan. Nog beter: zorg voor een sterke incentive om je informatie door te sturen zoals extra levels in een spel of speciale kaarten in je e-cardcentrum, alleen voor mensen die anderen hebben uitgenodigd.
  • Mensen veranderen hun gedrag niet voor jouw virale tool. Kijk dus naar de dingen die mensen nu ook doen en zie hoe jij daarin een rol kan spelen.
  • Maak zoveel mogelijk gebruik van bestaand verkeer. Mensen mailen elkaar dingen door, mensen bezoeken bepaalde sites om hippe dingen te vinden. Maak gebruik van die kennis. Probeer niet de bestaande communicatiepatronen te verleggen, maar gebruik de gebaande paden.

Keerzijde

Maar zoals bij alle goede ideeën – ook VM heeft een keerzijde. En juist door de groeiend aantal initiatieven is de grens snel bereikt. Net zoals banners op portal ooit een vernieuwend en aantrekkelijk businessmodel waren, is dat ook met Viral Marketing. Het komt snel op, iedereen neemt het over en daarna beginnen de eerste tekenen van ergernis zich te vertonen.

Meer over Viral Marketing

Daarom moeten marketeers oppassen geen viral overload te creëren, zegt Ellen Neuborne van Business Week. “My inbox occupies an ever-bigger slice of my hard drive. If viral marketers have their way, in addition to my daily dose of e-mails from companies pitching junk, I’ll get another pile passed on by friends. It’ll be cute once, maybe twice. But there’s a viral traffic jam lurking just a few clicks down the Information Highway. Even good friends can be as annoying as marketers if they bombard me too much. Companies think viral marketing will cut through the clutter, but if they come en masse, they’ll be the clutter.”

Viral Top 10

Op basis van schattingen door The Viral Factory, presenteerde BBC News recentelijk een overzicht van de meest populaire virale video’s allertijden. Marketingfacts bericht hierover.

The Star Wars KidVeruit het meest bekeken is het bijna 2-minuten durende filmpje van Ghyslain Raza, alias de ‘Star Wars kid’. De film van de stuntelende scholier is volgens schattingen inmiddels ruim 900 miljoen keer bekeken.

Ook de nummer twee in de top 10 is van het pre-youtube tijdperk. De destijds 18-jarige Amerikaanse student Gary Brolsma werd eind 2004 wereldberoemd met zijn versie van de Numa Numa Dance (zie ook Miyia Hoo Hoo). Het filmpje is volgens schattingen inmiddels 700 miljoen keer bekeken.

Met 400 miljoen keer bekeken vinden we op de derde plaats ‘One Night In Paris’, de eind 2003 (al dan niet bewust) uitgelekte sexvideo van Paris Hilton met haar toenmalige vriendje Rick Salomon.

De complete viral top 10

Reageren via Facebook

Reacties

Over Ewald Smits

Ewald Smits is media-ondernemer en mede-eigenaar van Sprout en Management Team, uitgaven van de MT MediaGroep BV.
Volg hem ook op Twitter