De gebruiker innoveert beter /reageer

De gebruiker innoveert beter

Gebruikers weten vaak het best hoe een product te verbeteren valt. Bedrijven realiseren zich dat steeds vaker en passen hun innovatieproces aan.

De grote Taiwanese pc-fabrikant Asus en chipgigant Intel lanceerden in oktober de website wepc.com. Iedereen kan daar zijn ideeën kwijt voor de ideale pc, in een paar woorden of een tekening. De twee bedrijven bedoelen het niet als aardigheidje, maar als serieus onderdeel van het innovatieproces. ‘Intel gelooft dat de vonk voor innovatie overal vandaan kan komen’, sprak Mike Hoefflinger van Intel bij de lancering van de site.

Een vonk siert ook de omslag van ‘Democratizing innovation’, het boek waarmee MIT-hoogleraar Eric von Hippel na jarenlange case-studies een theoretisch kader gaf aan het al langer bekende fenomeen van de gebruikersgedreven innovatie verkondigde (zie ook zijn colleges op youtube).

Tien tot veertig procent van de klanten – consumenten of bedrijven – brengt veranderingen aan in gekochte producten, analyseerde Von Hippel. Een deel van die klanten vormt een avantgarde van ‘lead users’, wier aanpassingen te zien zijn als een vorm van innovatie. Zij ondernemen hun actie omdat ze niet tevreden zijn met alle eigenschappen van het product, dat immers meestal uitgaat van de wensen van de gemiddelde klant. Ook doen ze de aanpassingen liefst zelf, want dan weten ze zeker dat hun eigen belang prevaleert. Fabrikanten komen vaak pas achter het bestaan van deze innovaties als de klant zich meldt met een order voor het aangepaste product. En dat is jammer, want het kan ook anders.