De innovatieregels die iedereen moet kennen (deel 2) /reageer

8. Observe and Measure

“Wat nog wel eens bij bedrijven gebeurt, is dat ze niet de key performance indicators meten, als het gaat om innovatie. Als mensen kijken naar het lijstje van meest innovatieve bedrijven, kijken mensen altijd in het achteruitkijkspiegeltje. Dan kijk je slechts naar wat er gespendeerd is aan R&D, wat er voor nieuwe producten zijn ontstaan en hoe ze verkocht zijn.

Maar eigenlijk moet je op zodanige wijze meten, dat je eigenlijk aan het vooruitkijken bent. Wie constant achteruit kijkt, zal namelijk nooit goed innoveren. Beter is om ook te kijken naar het aantal ideation-sessies dat je hebt gehouden, het aantal uren dat besteed is, het aantal ideeën dat je hebt gegenereerd, of het aantal patenten dat je hebt aangevraagd. Als je dat doet, ben je constant bezig om je innovatieproces daadwerkelijk te verbeteren, in plaats van achterom kijken en je af te vragen of het wel zin heeft wat we doen. Ik heb altijd het percentage van new product sales over drie jaar gemeten. Als dat tien tot vijftien procent is, dan doe je het echt goed.”

9. Net Result and Reward

“Natuurlijk leven we in een resultaatgedreven business. Het gaat uiteindelijk, vooral voor de aandeelhouders en stakeholders, om Return on Investment. Vandaar eerst constateren dat je naar je Net Result moet kijken. Maar nog belangrijker naar mijn mening is het beloningssysteem voor al je medewerkers.

Niet zozeer de financiële bonus, maar de erkenning van hun prestaties. Het prijzen van medewerkers is misschien een tikkeltje Amerikaans, maar daar hecht personeel uiteindelijk de meeste waarde aan. Dat kun je bijvoorbeeld doen door een medewerker de leiding te geven over een nieuw project en hem ten overstaan van alle medewerkers te complimenteren en te eren.

Belangrijk is ook om niet alleen sales medewerkers en product developers, maar ook medewerkers van de klantenservice, de administratie en de finance-afdeling aan de new product sales resultaten te koppelen. Er moet een ‘horizontale band’, of noem het een horizontale connectie, ontstaan tussen je personeel en het wel of niet slagen van een nieuw product. Anders blijven mensen binnen een soort van silo opereren en doen ze alleen maar iets voor hun eigen afdeling.

Het duurt ook wel drie jaar op zijn minst voordat iedereen binnen een bedrijf herkent en erkent dat een nieuw product een volledig nieuwe markt oplevert, om vervolgens te zien dat er zoveel enthousiasme en ideeën ontstaan dat je door het dak groeit. Je hebt eerst met natuurlijke scepsis te maken.”

Ook interessant:

Innovatie: 10 do’s en dont’s
Kannibalisatie is een keuze
5 innovaties die ons leven veranderen

Reageren via Facebook

Reacties

Over Bas van Essen

Bas van Essen is journalist bij ondernemersblad Sprout. Hij heeft een speciale interesse voor innovatie, technologie, startups en de internetscene.