De nieuwe wereldeconomie volgens Wired /1 reactie

De nieuwe wereldeconomie volgens Wired

Internetbedrijven bouwen aan bedrijfsmodellen op basis van materiaal dat via de gebruiker wordt verzameld. Producten worden met de dag persoonlijker en bedrijven gaan ineens duurzaam. SYNC brengt je de zes trends die de wereldeconomie voortstuwen. Vrij volgens Wired (vertaling: Ingeborg van Hofwegen)

1 | Peerproduction

Wie doet het?

Amazon (Gebruikersrecensies), Google (Algoritmes op basis van de gebruiker), News Corp. (80 miljoen pagina’s op MySpace) en Yahoo (Fotodienst Flickr).

Eerst werd spierkracht vervangen door stoomkracht, het begin van de Industriële Revolutie. Toen kwam de lopende band van Henry Ford, samen met de ontwikkeling van staal en plastic en zo brak de Tweede Industriële Revolutie aan. Daarna kwamen siliconen en het Informatietijdperk. Elke periode werd gedreven door een snellere en goedkopere productiemethode die steeds meer beschikbaar was en welke de efficiëntie verhoogde en de wereld veranderde.

Nu hebben we hele legers amateurs die graag gratis werken. Noem het de tijd van peer production. Van Amazon.com tot MySpace tot kleintjesmoloch Craigslist, de succesvolste internetbedrijven bouwen aan bedrijfsmodellen op basis van materiaal dat via de gebruiker wordt verzameld. Dit is misschien wel de opvallendste uiting van Web 2.0. De bouwstenen, van weblogs tot online video’s, zijn volledig democratisch en de groeikracht komt uit de overvloed, het talent en de kwaliteiten van normale mensen, die, als geheel, een verspreidde werkkracht vormen op een schaal van ongekende grootte.

Weblogs, gebruikersrecensies, fotodiensten – de tijd van peer production is aangebroken.

Maar het echte wonder is het bewustere werk waarmee miljoenen van ons het Web bevolken: 80 miljoen pagina’s op MySpace, 40 miljoen weblogs, bijna een miljoen encyclopedieën die door amateurs zijn opgesteld. Het resultaat is een gedeelde cultuur van fans, commentaren en vriendschap. En dan is er nog de open source software, welke zowel de corporate server (Linux) heeft veranderd als de computer van de klant (Firefox) – en nieuw leven heeft gegeven aan IBM, een bedrijf dat nu opbloeit door software en diensten op te zetten op basis van een code die door peers geproduceerd is.

De succesvolste internetbedrijven bouwen aan bedrijfsmodellen op basis van materiaal dat via de gebruiker wordt verzameldVroegere industriële tijdperken werden over de ruggen van individuen gebouwd, maar in die dagen was werk gewoon wat het was: werk. Vandaag de dag draait de peer production in een economie zonder geld. De valuta is reputatie, uitdrukking, karma of simpelweg een bevlieging.

Verwar peer production echter niet met antikapitalisme. Dit is geen zaak van amateurs tegenover professionals; het gaat om de een die de ander helpt. Het is niet zo dat bedrijven alleen maar het gratis werk uitbuiten, ze voorzien ook in de middelen die miljoenen mensen een stem geven. En die warboel zal het bedrijf niet vervangen; het levert de energie waarmee een nieuw soort bedrijf op gang geholpen wordt, één die begrijpt dat er ook buiten Hollywood talent is, dat diploma’s minder tellen dan passie en dat ieder van ons kennis heeft die waardevol is voor een ander, waar dan ook.

2 | Onbeperkte video

Wie doet het?

Apple (Video iPod), GE (NBC TV online), Samsung (Telefoon met video-optie) en Yahoo (muziekvideo’s).

Met een snelle blik op de cijfers wisten de mensen van Yahoo Music dat ze iets op het spoor waren. In 2004 werden er op de site 2,9 miljard muziekvideo’s gekeken. In 2005 kwamen er bijna 25 miljoen verschillende bezoekers op Yahoo Music en keken zij naar 4 miljard clips. Maar het was pas in 2006 dat platenmaatschappijen Yahoo gingen bekijken als een onmisbaar deel van hun marketingstrategie en dat Yahoo ervoor zorgde dat er meer naar computer- en laptopschermen werd gekeken dan naar TV.

In tegenstelling tot de eerste dagen van het downloaden van muziek betekent meer materiaal op meer schermen nu ook meer inkomen.

Wat nog verleidelijker is, zegt Beth Comstock, digital media president van NBC Universal, is dat NBC heeft gemerkt dat de nieuwe pijpleidingen het publiek vergrotenOnlangs maakte GE op een aandeelhoudersbijeenkomst bekend dat het aanbod van digitale video’s van NBC Universal al $300 miljoen had opgeleverd. Wat nog verleidelijker is, zegt Beth Comstock, digital media president van NBC Universal, is dat NBC heeft gemerkt dat de nieuwe pijpleidingen het publiek vergroten – in plaats van kannibaliseren. “Het vergroot de buit”, zegt ze.

Maar het is niet zo dat de bedrijven die deze multiscreen-consumenten achterna zitten, alle details hebben uitgevogeld – zoals bijvoorbeeld hoe ze een stabiele winst kunnen krijgen. “Het is net als in de vroege dagen van internet,” zegt Kieve Huffman, vice-president van media content op InfoSpace, die van plan zijn later deze zomer hun eigen digitale video aanbod aan te kondigen. “Niemand weet zeker welk bedrijfsmodel gaat werken.”

3 | Gepersonaliseerde IT

Wie doet het?

Genentech (Gepersonaliseerde medicijnen), Gen-Probe (DNA-onderzoek) en Netflix (geïndividualiseerde aanbevelingen).

“Have it your way,” beloofde Burger King 32 jaar geleden met de introductie van de Whoppers en kondigde zo het tijdperk aan waarbij consumentengoederen op smaak worden gemaakt. Vandaag de dag geeft Lands’ End je de mogelijkheid een virtueel model met jouw maten te ontwerpen en snijdt de kleding vervolgens op maat. Adidas biedt schoenen die voor jouw voeten zijn gemaakt. De Postbank versiert je pinpas met jouw creaties.

Persoonlijke producten zijn meestal een uitzondering, maar online is het de standaard. Amazon.com gebruikt jouw aankoop en de pagina’s die je hebt bekeken om een unieke pagina aan te maken met aanbevelingen die op jouw smaak zijn aangepast. Netflix kijkt naar welke DVD’s je eerder gehuurd hebt en oppert ideeën voor de volgende keer.

Ook de geneesmiddelenmarkt heeft het concept ontdekt. Allen Roses, senior vice-president van genetica voor GlaxoSmithKline, heeft in 2003 de krantenkoppen gehaald toen hij zei: “De overgrote meerderheid van medicijnen, meer dan 90 procent, werkt slechts bij 30 tot 50 procent van de mensen.” De meeste toehoorders dachten dat hij een mislukking toegaf. Maar in feite wees hij op een enorme mogelijkheid: het gebruik van genetische profielen om ervoor te zorgen dat zieke individuen de behandeling krijgen die voor hen werkt.

Spijkerbroeken op maat gemaakt, medicijnen ontwikkeld voor alleen jouw genoom. Het nieuwe ik-decennium past precies.

Patiënten zijn niet de enigen die van deze gepersonaliseerde aanpak profiteren: medicijnproducenten zullen veel geld kunnen besparen. Een klinische test met 1.000 doelmatig gekozen kandidaten in plaats van 20.000 uit de algemene bevolking kan succesresultaten verhogen en de ontwikkelingsperiode verkorten. “In de toekomst,” zegt biotechnologisch analist Yaron Werber van Citigroup, “zullen de slimme bedrijven uitvogelen waarom jij wel op een medicijn reageerde en ik niet.”

Voor farmaceutische bedrijven zouden gepersonaliseerde medicijnen grote winsten met zich mee kunnen brengen. Maar voor het grotere publiek staat er meer op het spel. Uiteindelijk is het krijgen van je persoonlijke hamburger leuk. Maar medicijnen die op betrouwbare wijze levensbedreigende ziekten genezen zou een overwinning zijn.

4 | De groene weg is goud

Wie doet het?

Exelon (Vermindering uitstoot ), BP (Initiatief tot alternatief energieprogramma), GE (Onderzoek naar en ontwikkeling van schone technologie) en Toyota (Hybride motoren).

Wat is er aan de hand bij General Electric? Eerst kondigde CEO Jeff Immelt in mei 2005 een nieuw initiatief aan, genaamd Ecomagination. Met dit plan zal het bedrijf vanaf 2010 jaarlijks $1,6 miljard investeren – ongeveer de helft van het huidige onderzoeksbudget – in onderzoek naar en de ontwikkeling van schone technologie.

Omarm die boom: Sommige bedrijven die de groene weg inslaan, krijgen hier heel veel groene briefjes voor terug

Dat zijn geen acties die je verwacht van een bedrijf dat onder milieuactivisten bekend staat om het dumpen van giftige PCB’s in de Hudson River. Maar terwijl het bewijs zich opstapelt dat koolstofgassen het broeikaseffect veroorzaken, beginnen bedrijven zoals General Electric – samen met Exelon, BP en Toyota, die ook op de Wired 40 lijst staan – zich te realiseren dat het positief is voor bedrijven om milieubewuster te worden. Amerikaanse ondernemingen hebben richtlijnen op het gebied van milieu over het algemeen gezien als een dure overlast en niet als inspiratie voor hun bedrijfsplannen.

De wereldmarkt heeft vooral behoefte aan groene technologieDe wereldmarkt heeft vooral behoefte aan groene technologie. De meeste Amerikaanse multinationals doen zaken in Europa en Azië – gebieden die de door het Kyoto Protocol opgelegde beperkingen op broeikasgassen hebben geaccepteerd en deze beginnen uit te voeren. Ook al zullen de VS het strenge verdrag nooit goedkeuren, Amerika zal in het buitenland concurrentie ondervinden van producenten met een low carb dieet. GE is al bezig met de ontwikkeling van windturbines, vliegtuigmotoren met een lage uitstoot en hybride locomotieven voor klanten aan de andere kant van de oceaan.

5 | Koop vernieuwing

Wie doet het?

eBay (VoIP systeem), Pfizer (Biotechnologische medicijnen), Microsoft (24 deals in 12 maanden!) en Cisco (Settop boxen).

Bedrijfsonderzoek en –ontwikkeling is als het doen van oefeningen: het kost tijd, energie en toewijding – en het is absoluut essentieel om fit en alert te blijven. Maar terwijl mensen tijd moeten doorbrengen op de loopband om het buikje plat te houden, betalen steeds meer bedrijven iemand anders om het zweterige werk op te knappen.

Bedrijven proberen altijd te groeien – door nieuwe producten te ontwerpen, nieuwe functies te ontwikkelen en nieuwe markten te betreden. De oude aanpak is om een grote R&D afdeling te bouwen. Laat knappe koppen samen nadenken en misschien komen ze met vernieuwend idee. Maar zuiver wetenschappelijk onderzoek kost veel geld. Zelfs de gewoonste vorm van R&D, produktontwikkeling, vereist toegewijd personeel en behoorlijk wat experimenten.

Vergeet de oude manier van Research & Development. Deze bedrijven kopen hun ideeën per keer van een beginneling.

Wat een moeite! Waarom zou je niet gewoon een kleiner bedrijf kopen dat al succes heeft op een nieuwe markt? Cisco hanteert deze aanpak al lang en bereikte in 2005 al een totaal van 107 verworven bedrijven over een periode van 12 jaar. Zo is het bedrijf intussen een van de waardevolste technische bedrijven in de wereld geworden. De leverancier van netwerkoplossingen gaat door met zich al kopend een weg te banen naar nieuwe markten.

Waarom zou je niet gewoon een kleiner bedrijf kopen dat al succes heeft op een nieuwe markt?Ook andere bedrijven openen hun portemonnee. In 2005 kwam News Corp. in de strijd van het sociale netwerk door het moederbedrijf van MySpace voor $580 miljoen uit te kopen. eBay legde vorig jaar $2,6 miljard neer voor het VoIP-fenomeen Skype. Pfizer gaf bijna $2 miljard uit – meer dan een kwart van de totale R&D uitgaven van 2005 – om Vicuron Pharmaceuticals in handen te krijgen, een biotechnologisch bedrijf waarvan momenteel twee ontstekingsremmende medicijnen voor de Amerikaanse overheid getest worden. In april kocht Salesforce.com Sendia op, om hun toepassingen ook te kunnen laten werken op handheld devices.

6 | Volledig toegankelijke economie

Wie doet het?

eBay (Persoonlijke beginpagina), IBM (Corporate Linux), Li & Fung (Leveranciers zonder grenzen) en Salesforce.com (Online onderneming voor software).

Vandaag de dag is openheid een basisprincipe in de zakenwereld, maar de waarde ervan is niet altijd zo duidelijk geweest. In de jaren ’70 en ’80 probeerden koplopers zoals Oracle en Microsoft de technologieën die zij bezaten tot de feitelijke standaard te maken. Het bezitten van zo’n standaard maakte een bedrijf machtig.

Toen kwam internet, het ideaal voor de open standaard. Opeens hoefden toepassingen niet meer geschreven worden in hun eigen, typische gebruikersinterface om onder Windows, Mac OS of Unix te draaien. Het browservenster werd de standaardinterface. En de open omgeving moedigde concurrentie aan, waardoor er een voortdurende aanzet tot verbetering ontstond.

Gesloten systemen zijn uit. Van software tot leveranciersketens, open is de nieuwe standaard.

Salesforce.com zette in 1999 een site op die via een browservenster zakelijke software aflevert. Het bedrijf ging in 2004 naar de beurs en haalde $110 million op. Nu groeien de inkomsten met meer dan 50% per jaar en grote rivalen zoals Oracle en SAP kopiëren de strategie.

Het afschaffen van eigendomsrecht resulteert in goedkopere en betere software voor iedereen – en dat is goed voor de zaken. Temidden van de technische crash rond het jaar 2000, terwijl bedrijven flink op de IT budgetten bekortten, overleefde IBM het fiasco door zijn klanten open source Linux OS aan te bieden.

Gesloten systemen zijn niet verouderd – nog niet. Ze zijn nog steeds de baas op het gebied van online games en handheld devices. En de telecom- en televisie-industrie lijken erop gebrand zich aan de oude concurrentiemethodes vast te houden.

Toch verhoogt de kracht van openheid de efficiëntie en stijgt de winst in het zakelijke ecosysteem. Denk bijvoorbeeld aan Li & Fung, een onderneming die gebruik maakt van het beleid van de open handel om universele merken te verbinden met producenten over de hele wereld. Het pad naar de toekomst is duidelijk: het begint met een open deur.

Reageren via Facebook

Over Ingeborg van Hofwegen

Ingeborg is afgestudeerd aan de Vertaalacademie te Maastricht. Nu werkt ze als freelance vertaalster en vertaalt vanuit het Engels in het Nederlands. Ze is te bereiken via I.van.Hofwegen@gmail.com.