De onstuitbare opmars van de e-fiets /2 reacties

De onstuitbare opmars van de e-fiets

Nederland is bij uitstek een fietsland. Alleen in China overtreffen ze het enthousiasme voor de tweewieler. Het is ook dat land waar zich een nieuw fenomeen aandient, de elektrische fiets, ook wel de E-bike genoemd. Die is, zo blijkt, in China aan een onstuitbare opmars bezig. Met een verkoop van 21 miljoen E-fietsen alleen al in 2008, is de populariteit spectaculair te noemen. In totaal rijden er rijden 100 miljoen fietsen rond.

In China zijn de wegen nog niet ingericht op het massaal gebruik van elektrische voertuigen. Naast E-fietsen rijden er ook elektrische scooters en motoren rond. Door overlast als gevolg van drukte en door toename van het aantal ongevallen proberen sommige grote steden elektrische voertuigen uit het centrum van de stad te weren. Hier is veel oppositie tegen omdat niet de voertuigen op zich, zo zeggen sommigen, maar vooral het rijgedrag van de mensen voor de grootste problemen zorgen.

E-fiets VS

Na China en Europa is de elektrische fiets nu ook in Japan en de Verenigde Staten ontdekt. Deze ontwikkeling zorgt er voor dat de branche overal extra groeit en dat ook de vooruitzichten er positief uitzien. Ter vergelijking: in Nederland zijn in 2007 89.000 elektrische fietsen verkocht en in 2008 waren dat al 120.000.

Hipper, lichter, groter bereik

Behalve dat er steeds meer te kiezen valt, het assortiment breidt sterk uit met onder meer opvouwbare modellen, worden e-fietsen ook steeds hipper. Op de internationale fietsbeurs (Eurobike) in Friederichshafen (Duitsland) werd in diverse categoriën een prijs toegekend aan de “fiets van het jaar”.
Doordat in veel gevallen wordt overgestapt op het gebruik van de lithion-iron batterij wordt de e-fiets ook slanker en dus lichter. Bovendien wordt het bereik groter en kunnen ze goedkoper worden gemaakt.

Reageren via Facebook

Over Gerard Ringenaldus

Gerard Ringenaldus heeft - onder meer - een grote interesse in uitvindingen die de mens en het milieu dienen. Hij is in 1947 geboren, gehuwd, en had een carrière van 40 jaar bij de PTT (tegenwoordig Post NL) Na de VUT, is hij al meerdere jaren met pensioen.