De opvolger van de cloud: big data /reageer

De opvolger van de cloud: big data

Nu iedereen door heeft dat de cloud niet alleen een natuurverschijnsel is, staan IT-leveranciers te trappelen om een nieuwe term op de agenda te zetten. De keuze lijkt gevallen op BIG DATA, een omschrijving voor de enorme hoeveelheden data die dagelijks op bedrijven af komt, zowel intern als extern.

Die enorme bak data is rijk aan kostbare informatie, maar ook nogal onhandelbaar. Ga maar na: alleen al op YouTube wordt elke minuut voor meer dan 48 uur aan videomateriaal geuploaded. Dat is een hoop data, die bovenop de toch al omvangrijke berg data wordt gestapeld.

Twee varianten data

Het is ook een berg data die verder gaat dan YouTube alleen: McKinsey schat dat de meeste Amerikaanse bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers in 2009 zo’n 200 terrabytes aan opgeslagen data hadden. Dat is twee keer de omvang van de opslagruimte die Wal-Mart in 1999 beschikbaar had, voegt het bedrijf daar subtiel aan toe.

Er zijn grofweg twee varianten data te ontcijferen in de grote berg informatie, zo valt te lezen in een analyse van Management Team: gestructureerde data die in databases staat en ongestructureerde gegevens, die 80% van de data uitmaken en alles omvatten van documenten, e-mail, sms’jes tot aan data op de verschillende social media. Onder deze databerg is een goudmijn verstopt, maar het goud is maar op één manier te delven: met nóg meer software.

Het volgende grote ding

Zolang daar iets waardevols uitkomt, hoeft dat uiteraard geen probleem te zijn. Dat vertelde ook Harrie Vollaard, innovatiemanager bij de Rabobank, begin oktober tijdens een rondetafelsessie over het thema in Amsterdam. Hij denkt dat big data the next big thing is voor het bedrijfsleven, na internet, mobile en social media. “IT-systemen zijn meestal gebouwd op de vragen van gisteren. Er is bijvoorbeeld nog geen goed systeem om in kaart te brengen wat er over je merk wordt gezegd op social media. Naar dat soort oplossingen ben je op zoek als bedrijf.”

De databerg ontginnen gaat echter verder dan het monitoren van tweets, vertelde Hans Timmerman, cto van EMC Nederland: “In de toekomst krijg je antwoord, terwijl je niet wist dat je een vraag had.” Hij ziet daarbij kansen op het gebied van marketing, maar denkt dat het ontginnen van grote databergen bijvoorbeeld ook in de medische wereld van pas kan komen, bij DNA-onderzoek. Ook geeft hij het voorbeeld van de bonuskaart van Albert Heijn. Het bedrijf verzamelt daarmee informatie, waar het eigenlijk nog weinig mee doet.

Maar, zo vertelde Eric van Gend van Brocade, door de huidige technologieën zijn het niet alleen de grote bedrijven die handig gebruik kunnen maken van alle beschikbare informatie. “Het MKB kan nu doen wat vroeger alleen de grote bedrijven konden. Dat is de echte revolutie van Big Data.” Moet je daar als bedrijf meteen iets mee doen? Nee, zo gaven alle bij de sessie aanwezige partijen meteen toe. “Als je niet hebt nagedacht wat je ermee wil doen, dan moet je er ook niet in gaan investeren”, aldus Edwin Peters van SAS.

Kansen in drie stappen

Na de sessie lichtte Vollaard toe dat de Rabobank op dit moment probeert te ontdekken waar de kansen binnen de databerg liggen. Vollaard: “Voor ons is het learning by doing. We benaderen het in drie stappen: we proberen met data onze businessprocessen te optimaliseren, bijvoorbeeld op het gebied van risicoanalyse en fraudedetectie. We kijken naar nieuwe businesskansen, bijvoorbeeld op het gebied van marketing. En daarnaast onderzoeken we of we data te gelde kunnen maken, bijvoorbeeld door branche-informatie te bundelen en door te verkopen. Maar dat laatste is echt iets voor de toekomst.”

Reageren via Facebook

Reacties

Over Rob van Leeuwen