De persoonlijke krant komt steeds dichterbij
/3 reacties
-
door: Rob van Leeuwen over: internet, media, uitgeven, businesstrends op: 11 maart 2011 Steeds meer toepassingen proberen online informatie relevanter en persoonlijker te maken.
Het zakelijke netwerk LinkedIn springt in op de trend met LinkedIn Today.
Alleen maar nieuwtjes lezen die voor jou persoonlijk interessant en relevant zijn, in plaats van een dagblad ontvangen dat voor iedereen gelijk is: zou dat niet fijn zijn? Steeds meer bedrijven proberen gebruikers te helpen in hun zoektocht naar de juiste, actuele informatie. Er is bijvoorbeeld de iPad-applicatie Flipboard, een doorbladerbaar magazine op basis van weblinks, video´s, foto´s en quotes die Facebook- en Twittervrienden met je delen. Uitgangspunt: als je contacten het op hun sociale netwerken plaatsen, dan is het voor jou interessant.
Of neem Quora, een nieuw soort vraag-en-antwoord-website, waar je niet alleen mensen kan volgen zoals op Twitter, maar ook specifieke thema´s of vragen kan volgen. Stel een vraag over Amazon, en het kan zomaar gebeuren dat Werner Vogels, de Nederlandse cto van het bedrijf, het antwoord geeft. Nog nieuwer is Zite, een recentelijk gelanceerde iPad-applicatie die steeds slimmer wordt, naarmate je het programma vaker gebruikt. Het wordt nu al gezien als een grote concurrent voor Flipboard.
Ook al wat langer bestaande bedrijven proberen in te spelen op de trend van meer persoonlijk gericht nieuws. Zo heeft Linkedin een bètaversie van LinkedIn Today gelanceerd, een toepassing waarmee leden in één oogopslag het nieuws kunnen zien en volgen dat door hun netwerk het meeste wordt gedeeld. Net als bij Quora kan je daarnaast bepaalde industrieën volgen (maximaal 22), of bepaalde bronnen (bij Quora zijn de bronnen personen, hier zijn de bronnen bepaalde media) in de gaten houden.
“Met LinkedIn Today kunnen onze leden snel en gemakkelijk zien wat andere 90 miljoen professionals op LinkedIn lezen, delen en zeggen,” zegt Deep Nishar, senior vice president product en user experience bij LinkedIn, in een persbericht over de nieuwe dienst. “Het is een efficiënte manier om relevante informatie voor en over je werk te verzamelen en biedt de nodige inzichten om zakelijke beslissingen te nemen.”
LinkedIn hoopt er waarschijnlijk mee te bereiken dat LinkedIn-leden vaker een bezoek zullen brengen aan de website. Voor gebruikers van het zakelijke netwerk, dat wereldwijd 90 miljoen leden heeft en in Nederland meer dan twee miljoen, is de dienst in ieder geval wederom een handig hulpmiddel om snel en overzichtelijk het belangrijkste nieuws te kunnen overzien. Zo komt de persoonlijke krant steeds een stapje dichterbij.
Reageren via Facebook