De TomTom als informatieknooppunt /reageer

De TomTom als informatieknooppunt

Actuele file-informatie krijgt de automobilist op z’n TomTommetje. Wáár die files staan, weet TomTom straks uit meldingen van diezelfde apparaatjes. Maar je kunt ze ook gebruiken voor kilometerbeprijzing. En nog veel meer toepassingen, zegt Lucas Wildervanck van TomTom in REISwijzer.

Wij kunnen signalen terughalen uit de TomTommetjes die overal
rondrijden. Dat levert gegevens op waarmee we van elke straat in Europa direct de verkeerssituatie in beeld hebben.

“Executive Vice President Road Pricing” staat op het visitekaartje van Lucas Wildervanck. Hoe dat zo, TomTom deed toch in navigatiesystemen voor automobilisten? Wildervanck: “Wij kunnen nu al precies aangeven waar een auto met een TomTommetje zich bevindt. Dat kan ‘location based’, bijvoorbeeld alle auto’s die benzinestation De Lucht naderen. Elke auto kun je ook individueel volgen. Daarmee zou je bijvoorbeeld kilometerbeprijzen invoeren. Vriend en vijand is het erover eens dat het zo gaat gebeuren. Wij gaan niet het hele systeem aanbieden. Wel het apparaat in de auto plus de communicatie.” Technisch is dat niet al te complex, meent Wildervanck. TomTom werkt nu al aan actuele reisinformatie voor automobilisten. “De zakelijke gebruiker heeft daar geld voor over. Denk aan de loodgieter die z’n klant wil vertellen hoe laat hij er is. In Nederland zijn er meer dan vijftig leveranciers van autonavigatiesystemen. Wij hebben 60 procent marktaandeel. De concurrentie gaat op inhoud. Dus wij willen de eerste zijn.”

Signalen terughalen

Ook voor actuele reisadviezen moet de positie van de auto bekend zijn. Als eerste stap kocht TomTom een Schots en een Duits bedrijf, gespecialiseerd in lucht- en ruimtevaartnavigatie. “Wij kunnen signalen terughalen uit de TomTommetjes die overal rondrijden. Wanneer je die samenvoegt in een centraal bestand, kun je overal de rijsnelheden van het verkeer bijhouden. Dat levert gegevens op waarmee we van elke straat in Europa direct de verkeerssituatie in beeld hebben. Op basis daarvan kunnen we weer betere reisadviezen en reistijdvoorspellingen naar onze gebruikers terugsturen. Elke gebruiker krijgt alleen wat hij nodig heeft, geen waslijst van files. Het gaat ons lukken, we weten dat we het kunnen. Nu al kunnen we snelheidscontroles aankondigen. Een TomTom-gebruiker die een mobiele flitscamera ziet, drukt op een knop van z’n navigatiesysteem. Dan gaat er automatisch een waarschuwing naar alle andere TomTom-gebruikers in de buurt. Vandaar onze interesse in kilometerbeprijzen. Dan krijgt elke auto apparatuur om z’n plaats te bepalingen.”

Gaat TomTom ook contracten sluiten met winkels en bedrijven? Zodat iemand op z’n navigatiesysteem kan opvragen waar de dichtstbijzijnde Intertoys is? Geen sprake van, zegt Wildervanck: “Wij maken een generiek product. Wij worden geen Google. Onze basiskaarten komen van TeleAtlas. Daar zitten al algemene ‘points of interest’ in. Daar houden we het bij.”

Overbelaste verkeersleiders

Het openbaar vervoer kent nog lang geen systeem dat reizigers onderweg automatisch een individueel reisalternatief aanbiedt bij vertragingen. Tim Boric van Rover: “Ik heb NS daar laatst wel weer eens over horen praten. Ze willen experimenteren met een apparaatje voor personeel en reizigers, dat afleest op welke plaats je bent. Aan de hand daarvan kun je dan geselecteerde vertragingsberichten krijgen. Maar ik heb niet begrepen dat ze het apparaatje ook willen inzetten om informatie te verzamelen. Dat laten ze liever over aan de overbelaste verkeersleiders van ProRail.” Wildervanck: “Of je zoiets in het openbaar vervoer moet doen, weet ik niet. Maar ik wil REISinformatiegroep daar best bij helpen. Technisch kan het.”

Schermen met alle vertrektijden

Routenavigatiesystemen voor mobiele telefoons worden langzaamaan gemeengoedRoutenavigatiesystemen bestaan inmiddels ook voor mobiele telefoons. Soms zo gedetailleerd dat voetgangers ze kunnen gebruiken. Koud kunstje dus om daarmee actuele reisadviezen voor OV-reizigers te gaan aanbieden. “Medio 2007,” zegt Ronald Schuitemaker van REISinformatiegroep. “Dan hebben we een systeem waarmee we de positie van bussen, trams en treinen kunnen verwerken. Op bijvoorbeeld onze website en wellicht je TomTom kun je straks per rit de actuele vertrek- en aankomsttijden zien.” Niet iedereen heeft een computer bij zich. Daarom wil REISinformatiegroep in 2007 overheden en het bedrijfsleven bewegen om op drukke plekken – zoals markten, musea, stations, winkelcentra en ziekenhuizen – schermen met actuele vertrektijden van het openbaar vervoer op te hangen.

Schuitemaker: “We hebben al sms’jes die je krijgt als je vaste trein 30 minuten of meer vertraging heeft. Daarvoor moet je je vooraf aanmelden. Ook willen we straks bij vertragingen of verstoringen individueel een alternatieve reisroute gaan aanbieden. Hopelijk kan dat volgend jaar. We hebben al een prototype van deze 9292 Vertrekwijzer. Maar de vraag is aan welke doelgroepen je dat aanbiedt. En of je ervoor laat betalen. De vervoerbedrijven zijn al hard bezig met systemen waarmee ze de positie van de voertuigen aan ons kunnen doorgeven. Als blijkt dat pas twee van de tien het kunnen, wat gaan we dan presenteren?

En hoe krijgen we de andere acht zover om de hele keten te kunnen aanbieden? Om reisinformatie van auto en openbaar vervoer te verknopen ligt er een schone taak voor ons allemaal: overheden, vervoerbedrijven en specialisten op het vlak van reisinformatie.”

Reageren via Facebook

Reacties

Over Marnix Bruggeman

Marnix Bruggeman is freelance journalist en onder meer werkzaam voor REISwijzer.