De vaste klant is (bijna) altijd duurder uit
/2 reacties
-
door: Arnoud Engelfriet over: marketing, beleid, e-commerce op: 16 november 2009 Er is geen wet die eist dat je iedereen dezelfde prijs voorschotelt.
Je mag zelfs bepaalde personen weigeren een contract aan te bieden.
Websites voor vliegtickets blijken door middel van cookies na te gaan of iemand een nieuwe bezoeker is of een vaste klant. In het laatste geval krijgt hij een hogere prijs voorgeschoteld, ontdekte Arnoud Engelfriet.
Mag dat zomaar? Ja, dat mag zomaar.
Er is geen wet die eist dat je iedereen dezelfde prijs voorschotelt. Bij ieder aanbod mag je als aanbieder zelf weten welke prijs en welke voorwaarden je hanteert. Je mag zelfs bepaalde personen weigeren een contract aan te bieden. Dat laatste dan weer niet op verboden gronden zoals ras, geslacht of seksuele voorkeur maar dat is echt de uitzondering.
Winkelier wint
Of het slim is, is een andere vraag. Het komt altijd uit wanneer je het op internet gaat doen, want er zijn altijd mensen met tijd over die even kijken wat er gebeurt als ze uitloggen en nog een keer langskomen.
Maar als het lukt en de klant betaalt de hoge prijs, dan is dat mooi voor de winkelier. En nee, de klant kan geen claim indienen op het prijsverschil, net zo min als hij aanspraak kan maken op de aanbiedingsprijs die één dag na zijn aanschaf ingaat. (Ik heb als student op zaterdag bij de HEMA gewerkt, en ik ken alle smoezen - van zowel winkelier als klant - op dit punt.)
Reageren via Facebook